Mark Tungate: Epica mag zich meer onderscheiden

Mark Tungate: Epica mag zich meer onderscheiden
  • Bureaus
  • 21 nov 2013 @ 09:25
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • CreatieMarketingcommunicatie

Mark Tungate, freelance journalist en auteur van het jaarlijkse Epicaboek, is dit jaar de jurycoördinator bij de Epica 2013. Met ijzeren discipline, en de nodige typische Britse humor, introduceert hij de vele inzendingen bij de 19 juryleden die dit jaar naar Parijs zijn gekomen. 22 Nederlandse bureaus dingen mee naar de hoofdprijzen met in totaal 60 inzendingen. Langzaam maar zeker komen we tot een shortlist in de 15 categorieën met een ongetwijfeld spannende finale op vrijdag 22 november. Een kort interview met Mark over de Epica 2013, het unieke karakter van de jury, de toekomst van de award en de volgende locatie in 2014. ‘We zouden heel graag naar Amsterdam komen.’

Door Sjaak Hoogkamer vanuit Parijs

Hoeveel inzendingen zijn er jaarlijks voor de Epica?
‘Het aantal varieert tussen de 3 en 4.000. Dit jaar zijn er 3.397 inzendingen om precies te zijn. Duitsland heeft besloten zijn pijlen op Cannes te richten en minder op de Epica. Belangrijke oorzaak daarvan is de crisis, je kunt je geld maar een keer uitgeven. Hoewel ik moet benadrukken dat deelname aan de Epica niet duur is. Integendeel, je betaalt 290 euro per inzending. Er zijn traditioneel een aantal landen met een hoog aantal inzendingen zoals Frankrijk, Zweden, Engeland en de VS. Vrijdag 22 november maken we alle catgeoriewinnaars bekend plus de vier Epica d’Ors. De awards worden tijdens een ceremonie in Delhi op 24 januari 2014 uitgereikt.’

Wat maakt de Epica bijzonder?
‘De jury bestaat uit journalisten en hoofdredacteuren van gerenommeerde vaktijdschriften op het gebied van marketing en reclame. Zij hebben een scherp oog voor hoogstaande creativiteit, niet alleen vakmatig, maar ook als consument. Bovendien zijn zij ook storytellers en herkennen het vakmanschap. Wij huldigen het motto dat als een campagne creatief hoog scoort het effect ervan navenant zal zijn. Wij beoordelen dus uitsluitend het creatieve idee.'


Is die werkwijze, en dus ook de Epica, genoegzaam bekend?
‘Ik denk eerlijk gezegd dat Epica zich altijd vrij bescheiden heeft opgesteld. Wij mogen best nadrukkelijker op de voorgrond treden en uit de schaduw van Cannes komen. Wij zijn ook toegankelijker, juist voor de kleine en onafhankelijke bureaus. 27 jaar geleden waren wij de eerste Europese award voor de creatieve sector. Sinds vorig jaar zijn we een internationale award geworden dankzij de vele aanvragen uit het Midden-Oosten en andere delen van de wereld. We hebben nu inzendingen uit 67 landen waaronder Thailand, Vietnam, Chili en Indonesië. Het geeft aan dat de Epica aan kracht en prestige wint. Steeds meer bureaus waarderen de journalistiek wijze waarop wij jureren. Maar nogmaals, dat aspect zullen we iets brutaler en prominenter in beeld moeten brengen.’
 

Wat zijn de toekomstplannen met Epica?
‘We komen uit een turbulent jaar. Andrew Rawlins, de oprichter van de Epica, heeft in oktober afscheid genomen. Philippe Paget is de nieuwe eigenaar van de Epica die met ongelooflijk veel inspiratie en enthousiasme de ingeslagen weg voortzet. Er is ook een nieuwe juryvoorzitter in de persoon van François Kermoal, de vroegere hoofdredacteur van het Franse Strategies. Wat de komende jaren betreft denken we aan een uitbreiding van de categorieën, vooral omdat ook het segment interactive sterk groeit. Op onze website komt een uitgebreid perscentrum met een online forum om de communicatie tussen de journalisten en de creatieve sector te verstevigen en een uitgebreid archief van 15 jaar Epica met een enorme schat aan informatie, films en fotomateriaal. En tot slot: in 2014 zouden we heel graag naar Amsterdam komen. Jullie hoofdstad is toch meer en meer ook de creatieve hoofdstad van Europa. Misschien kun je alvast sponsors laten warm lopen voor ons!’

De Epica 2013 beoordeelt in de categorieën tv/bioscoop/online films, advertising, poster/outdoor, radio, DM, media innovatie, promotie, PR, branded content, fotografie, design, publicaties, packaging, interactive, campagnes. De inzendingen komen van 540 bureaus uit 67 landen.

In MarketingTribune als exclusieve vertegenwoordiger namens Nederland, leest u t.z.t. online en in print alle uitslagen en hoogtepunten van Epica 2013.

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken