NVVE voedt debat met online spots over zelfdoding
- Bureaus
- 30 dec 2013 @ 12:01
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - CampagnesCommercialsStichting
- 30 dec 2013 @ 12:01
- Jeroen Mirck
Euthanasie is geen gemakkelijk onderwerp, maar toch wil de Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE) de maatschappelijke discussie over hulp bij zelfdoding aanwakkeren. Dat doet de vereniging nu met drie indringende online commercials.
De NVVE geeft voorlichting en informatie over euthanasie en hulp bij zelfdoding, verstrekt wilsverklaringen, houdt onderzoek en ondersteunt initiatieven met betrekking tot het zelfgewilde levenseinde. De drie online spots, gemaakt in samenwerking met Electric ZOO en Dear, sluiten aan bij de dit najaar gestarte campagne ‘Hulp is geen misdaad’.
Bas Vogels, projectmarketeer van de NVVE, vertelt over ‘Hulp is geen misdaad’ aan MarketingTribune: ‘De campagne startte op 2 september, aan de vooravond van de eerste procesdag tegen Albert Heringa, met het spijkeren van Manifest 294 (naar het wetsartikel 294, lid 2 WvS dat hulp bij zelfdoding door niet medici strafbaar stelt) op de poort van de Ridderzaal die we op Plein hadden gezet. Vrij vertaald naar Luther uiteraard. ’s Avonds volgde een debat met enkele prominenten en vier woordvoerders zorg uit de Tweede Kamer. Ook werd die dag een online petitie opengesteld. Op 3 september stonden ’s ochtends ruim 200 NVVE-leden met vlaggen en spandoeken bij de ingang van de rechtbank in Zutphen. Beelden daarvan zijn die dag in alle journaals en verschillende actualiteitenrubrieken te zien geweest.’
De rechtszaak (en daarmee het onderwerp hulp bij zelfdoding) kreeg onder meer aandacht in Nieuwsuur, Debat op 2 en bij Pauw & Witteman. Eind november organiseerde NVVE een symposium over hulp bij zelfdoding, met naast experts ook Paul van Vliet en Dominee Gremdaat.
Vogels: ‘Belangrijk statement in deze periode werd op 22 oktober door de rechter gedaan in zijn uitspraak over de zaak Heringa: hij riep expliciet op tot maatschappelijke discussie. Dat is ook het doel van deze campagne. Wij roepen weliswaar op om artikel 294 lid 2 te schrappen maar beseffen natuurlijk terdege dat je eerst maatschappelijk debat nodig hebt voordat er überhaupt stappen gezet kunnen worden.’
De drie online commercials vormen een nieuwe stap in de NVVE-campagne. ‘Met deze spots willen we die maatschappelijke discussie vergroten en verbreden’, vertelt Vogels over de video’s die te zien zijn op Hulpisgeenmisdaad.nl. ‘De spots zijn de uitvergrote werkelijkheid van waargebeurde verhalen. Begin januari monteren we van alle spots nog een korte versie voor televisie. Die willen we eind januari inzetten om het sluitstuk van onze campagne ‘Hulp bij misdaad’ tijdens de week van de euthanasie (14-21 februari) extra kracht bij te zetten.’
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Vriendschap centraal in Koningsdagcommercial Staatsloterij 2024
- branded content Weg met lelijk Laat je raken door Onwijs...
- Kinesso lanceert Performance Solutions
Laatste Nieuws
- Sunny Cars creërt Sunny Car-figuren 19-04-2024
- De marketingtransfers van week 16,... 19-04-2024
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden... 18-04-2024
- OrangeValley, MvH Media, AdResults... 18-04-2024
- [branded content] Crisp wil groter... 18-04-2024
- Flexa Creations zet droomhuis in in... 18-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing