Carin van Berkel: Esprix geeft inzicht in kracht campagne

Carin van Berkel: Esprix geeft inzicht in kracht campagne
  • Bureaus
  • 12 feb 2014 @ 13:59
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Award

Nog twee dagen en dan sluit de inzendingtermijn van de Esprix, de award voor beste performance als het gaat om gedragsbeïnvloeding. Betrokkenen bij de award geven hun mening over deze prijs. Vandaag ook aan het woord, Carin van Berkel, Manager Vrije Tijd bij de ANWB, die voor het tweede jaar jurylid is in de categorie B2C.

B2C, wat is dat eigenlijk voor categorie?
‘Daar valt eigenlijk alles onder wat niet in andere categorieën past, hoewel je een campagne ook voor B2C en een andere categorie mag inzenden. De campagnes in B2C zijn specifiek gericht op consumenten en zitten vaak op zaken als vrije tijd, leisure, media en beleving. Zoals vorig jaar Jouw film, jouw festival, Bezoek Canada en Wie is Tim?’

Waarom mag een bedrijf met een goede case niet ontbreken bij de Esprix?
‘Daarvoor zie ik twee redenen. De eerste is dat het meedoen aan zo’n prijs van belang is voor een marketeer, niet alleen om waardering te oogsten maar ook om eens goed en scherp naar je eigen werk te kijken. Je krijgt meer inzicht in de kracht van je campagne en in die van anderen. Bovendien, reden twee, draagt het bij aan de professionalisering van je vak.’

Wat onderscheidt de Esprix van andere prijzen in de marketingcommunicatie?
‘Dat is al vaker gezegd, maar wat ik heel erg mooi vind is de combinatie van creatie en effectiviteit. Een campagne moet niet alleen maar mooi of leuk zijn, maar ook werkelijk een gedragsverandering hebben bewerkstelligd. Je zit met creatieven en opdrachtgevers in de jury, dus al die aspecten komen aan bod, en de discussies zijn vaak verhit en van een hoog niveau. Ze verruimen je denken. En ja, creatieven letten eerder op creativiteit en de adverteerder meer op het resultaat. Met alle mogelijke gradaties natuurlijk.’

Welke case (campagne) mag er dit jaar niet ontbreken in het deelnemersveld?
‘Ik vind de campagne van SunWeb met reisleider Harry heel interessant. Die kent alleen maar lovers of haters, lijkt het. Je vindt het fantastisch of je vindt het niks. Dat vind ik leuk, en ik ben benieuwd naar het effect. En dan heb je de campagne van ABNAmro met het koppeltje dat in de wildernis een tentje opzet. Ik vraag me af of iemand weet van wie die commercial eigenlijk is en of mensen het geloofwaardig vinden dat de ABNAmro zich met verzekeringen bezighoudt. Maar het filmpje is erg mooi.’

Welke winnende Esprix-case uit voorgaande jaren spreekt u het meest aan?
‘Wie is Tim, die de fans van GTST een hele zomer bezig heeft gehouden. Daar hebben we in de jury nog flinke discussies over gehad, maar uiteindelijk hebben we hem unaniem voorgedragen voor een Esprix.’
 

Inzenden van cases kan tot 14 februari 2014: www.esprix.nl

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken