Wim Ubachs over Creapitch: 'Loyaliteit neemt af'

Wim Ubachs over Creapitch: 'Loyaliteit neemt af'
  • Bureaus
  • 21 mrt 2014 @ 18:10
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • CreatieWebsiteInterviewConcepten

Ruim een maand geleden startte reclame-icoon Wim Ubachs de startup Creapitch, een marktplaats voor creatieven. MarketingTribune vond het hoog tijd om hem te vragen naar de eerste resultaten. 'In een kleiner wordende wereld neemt loyaliteit steeds verder af. Life is a pitch.'

Creapitch draait nu anderhalve maand. Hoe gaat het?

Wim Ubachs: 'Inmiddels zijn er 465 mensen die zich hebben aangemeld voor de Creapitch Nieuwsbrief en daarmee hun belangstelling hebben getoond voor dit initiatief. De meesten daarvan zijn zelfstandige creatieven, maar er zitten ook mensen tussen uit faciliterende disciplines zoals traffic en productie. Ik ben anderhalve maand geleden vervroegd naar buiten gekomen met het idee, omdat Sanoma met iets soortgelijks kwam in de editorial sfeer. De website is vanaf dat moment in de lucht, maar tot nu toe alleen om je aan te melden voor de Nieuwsbrief. Aan het einde van de maand kunnen er profielen en portfolio’s worden geüpload.'

Er zijn tal van websites die vraag en aanbod van zefstandige professionals bij elkaar brengen. Waarom vond je het tijd om een gespecialiseerde marktplaats voor conceptdenkers te starten?

'Omdat de tijd daar nu meer dan ooit rijp voor is. Ik heb in 2011 voorspeld dat het bureau van de toekomst geen bureau is maar de adverteerder zelf. Dat is nu aan het gebeuren. Adverteerders willen in toenemende mate zelf achter het stuur zitten. Kijk naar de beweging die Vodafone maakt en nu ook heel recent Rabobank. Zij willen rechtstreeks kunnen aansturen en andere grote adverteerders zullen volgen. Daarom introduceer ik Creapitch, geheel in lijn met de visie die ik heb. Creapitch ontsluit zelfstandige creatieven voor, wat ik noem, zelfstandige adverteerders en omgekeerd.'

Waarom heb je gekozen voor de vorm van de pitch? Zijn er niet al veel te veel pitches in reclameland?

'De pitches zoals we ze kennen uit de vakpers gaan om langdurige relaties tussen bureaus en adverteerders. Alleen worden die relaties steeds korter waardoor de bureaus de investering van de pitch niet meer kunnen terugverdienen. Dat zorgt voor termen als pitchpijn, pitchdossier en creëert behoefte aan pitchcodes. Bij Creapitch gaan de pitches niet over relaties, maar over concrete opdrachten, waarbij vraag en aanbod de dienst uitmaken. Dat is een heel ander verhaal. Niet zwaar op de hand, maar juist leuk en spannend.'

Hoe pakt Creapitch in de praktijk uit: heb je al leuke pitches zien langskomen?

'Er wordt achter de schermen overlegd met een aantal adverteerders. Je moet je realiseren dat vrijwel alle grote adverteerders in een klant-bureaurelatie zitten. Dat verander je niet van de ene op de andere dag. En als een adverteerder zijn situatie verandert, dan ontstaan er direct vragen over de nieuwe werkwijze en structuur van de communicatieafdeling. Zaken waar ik goed bij kan adviseren, omdat ik de afgelopen jaren intensief over het onderwerp heb nagedacht.'

Hoe is jouw eigen rol tot nu toe? In principe bied je alleen de facliteit, of ben je ook zelf al opgeroepen om een bemiddelende rol te spelen als strategy & creative director?

'Het is nooit alleen maar de faciliteit. Ik zorg ervoor dat het werkt, dat in de eerste plaats de briefing technisch klopt. Daarnaast adviseer ik over het aantal te selecteren teams en over de hoogte en wijze van beloning. De adverteerder zit echter altijd zelf aan de knoppen. Los van de standaard situatie kan ik extra worden ingehuurd als strategy en creative director. Dan begeleid ik het hele proces vanuit het perspectief van de opdrachtgever met onder meer tussentijdse reviews.'

Is Creapitch de toekomst van het vak: wordt reclame steeds meer een kwestie van losstaande projecten, van losse contacten tussen creatieven en opdrachtgevers?

'Je ziet dat in een kleiner wordende wereld loyaliteit steeds verder afneemt. Dat is een algemeen maatschappelijk fenomeen. Iedereen moet zich telkens opnieuw bewijzen. Een geslaagde klus betekent niet langer automatisch een volgende opdracht, maar hooguit dat je de volgende keer weer mag meedingen. Dat geldt ook voor ons vak. Daar kun je je heftig tegen verzetten, maar je kunt het ook als de nieuwe werkelijkheid accepteren en er iets positiefs mee doen. Life is a pitch. Doe er je voordeel mee.'

www.creapitch.nl

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken