Donorcampagne Roorda: 'Je kiest toch liever zelf?'

Donorcampagne Roorda: 'Je kiest toch liever zelf?'
  • Bureaus
  • 16 apr 2014 @ 14:09
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • OverheidCampagnesVirale marketingSocial media

Roorda Reclamebureau heeft een volledig digitale campagne ontwikkeld voor de Nederlandse Transplantatie Stichting. Aanleiding is dat 180.000 jongeren uit 1995 die in 2013 18 jaar zijn geworden, deze week een persoonlijke brief ontvangen van minister Edith Schippers van Volksgezondheid met daarin de vraag of zij donor willen worden. Zij mogen dat door hun leeftijd nu namelijk zelf beslissen. De campagne moet het momentum voor deze brief versterken.

In twaalf korte Vine-filmpjes, die verschijnen op de veelgebruikte social-media kanalen YouTube, Twitter, Facebook, Instagram en Vine zelf, worden jongeren op een opvallende manier geconfronteerd met de gevolgen als je anderen jouw keuzes laat maken: Je kiest toch liever zelf? Dat geldt ook voor de keuze om donor te worden.

In de eerste Vine-filmpjes spelen hiphopper Kraantje Pappie en de GTST-acteurs Ferry Doedens en Robin Martens de hoofdrollen. Daarna volgen 9 andere Vine filmpjes waarin minder bekende jongeren worden geconfronteerd met keuzes die anderen voor hen hebben gemaakt. Ook hier is de conclusie: Je kiest toch liever zelf? Geef daarom ook jouw keuze (Ja of Nee) aan op www.jaofnee.nl/1995. 

Tegelijkertijd met de Vine-campagne begint er ook een actie op Facebook (Kiesvooreenander.nl) waarin jongeren hun Facebook-vrienden 'helpen' kiezen. Hierbij kunnen zij diverse rare en grappige posts op elkaars tijdlijn plaatsen, waarin zij keuzes voor elkaar hebben gemaakt. Klikt men daarop om het te stoppen of ongedaan te maken, dan wordt men doorgelinkt naar een donor landingspagina waar bevestigd wordt dat je liever zelf je keuzes maakt, net als voor het donorschap.

Orgaandonatie is een actueel en belangrijk onderwerp. Er zijn namelijk veel meer organen voor transplantatie nodig. Jaarlijks overlijden zo’n 150 patiënten die tevergeefs op een donororgaan hebben gewacht. 



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken