Donorcampagne Roorda: 'Je kiest toch liever zelf?'
- Bureaus
- 16 apr 2014 @ 14:09
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - OverheidCampagnesVirale marketingSocial media
- 16 apr 2014 @ 14:09
- Jeroen Mirck
Roorda Reclamebureau heeft een volledig digitale campagne ontwikkeld voor de Nederlandse Transplantatie Stichting. Aanleiding is dat 180.000 jongeren uit 1995 die in 2013 18 jaar zijn geworden, deze week een persoonlijke brief ontvangen van minister Edith Schippers van Volksgezondheid met daarin de vraag of zij donor willen worden. Zij mogen dat door hun leeftijd nu namelijk zelf beslissen. De campagne moet het momentum voor deze brief versterken.
In twaalf korte Vine-filmpjes, die verschijnen op de veelgebruikte social-media kanalen YouTube, Twitter, Facebook, Instagram en Vine zelf, worden jongeren op een opvallende manier geconfronteerd met de gevolgen als je anderen jouw keuzes laat maken: Je kiest toch liever zelf? Dat geldt ook voor de keuze om donor te worden.
In de eerste Vine-filmpjes spelen hiphopper Kraantje Pappie en de GTST-acteurs Ferry Doedens en Robin Martens de hoofdrollen. Daarna volgen 9 andere Vine filmpjes waarin minder bekende jongeren worden geconfronteerd met keuzes die anderen voor hen hebben gemaakt. Ook hier is de conclusie: Je kiest toch liever zelf? Geef daarom ook jouw keuze (Ja of Nee) aan op www.jaofnee.nl/1995.
Tegelijkertijd met de Vine-campagne begint er ook een actie op Facebook (Kiesvooreenander.nl) waarin jongeren hun Facebook-vrienden 'helpen' kiezen. Hierbij kunnen zij diverse rare en grappige posts op elkaars tijdlijn plaatsen, waarin zij keuzes voor elkaar hebben gemaakt. Klikt men daarop om het te stoppen of ongedaan te maken, dan wordt men doorgelinkt naar een donor landingspagina waar bevestigd wordt dat je liever zelf je keuzes maakt, net als voor het donorschap.
Orgaandonatie is een actueel en belangrijk onderwerp. Er zijn namelijk veel meer organen voor transplantatie nodig. Jaarlijks overlijden zo’n 150 patiënten die tevergeefs op een donororgaan hebben gewacht.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- donor
- jongeren
- campagne
- Nederlandse Transplantatie Stichting
- Vine
- donorcampagne
- social media
- Roorda
- reclame
- viral
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Ruikt ‘t naar McDonald’s? Dat is hun nieuwe billboard
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Odido Business wil met B2B-campagne grote én kleine...
- ProRail kiest MediaMonks voor arbeidsmarktcommunicatie
Laatste Nieuws
- Nederlandse handelsmissie aan de bar... 17-04-2024
- Bifi terug op TV met campagne... 16-04-2024
- Moco Museum ook in Londen, Fitzroy... 16-04-2024
- Finalisten van de Dutch Creativity... 15-04-2024
- Smyle-billboard door 135 000 stappen... 12-04-2024
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en... 12-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing