Britta Sluis (Schiphol): 'MVO is trend bij Esprix'

Britta Sluis (Schiphol): 'MVO is trend bij Esprix'
  • Bureaus
  • 28 mei 2014 @ 09:01
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarketingAwardMVOReclame

Voor het tweede opeenvolgende jaar is Britta Sluis jurylid in de categorie ‘Business to consumer’. Ze werkt als manager marketing consumers bij de Schiphol Group. ‘Het is een trend dat bedrijven ook campagnes willen maken waaruit hun maatschappelijke verantwoordelijkheid blijkt.’

Waarom moet iedereen op 12 juni naar de uitreiking van de Esprix komen?

‘Omdat je daar alle professionals uit het vak ontmoet die er toe doen. Creatieven, strategen en account directors, en natuurlijk marketeers. Je ziet allemaal mooie cases voorbijkomen, een hele rijke bron van inspiratie voor iedereen die wil weten hoe anderen het aanpakken, en wat voor campagnes er zijn gemaakt met wat voor proposities. Zowel voor bureaus als opdrachtgevers is deze avond een must om mee te maken.’

Is in het ingezonden werk een duidelijke trend te ontwaren?

‘Een van de genomineerden in onze categorie is Ditzo en Etcetera’s “Kijk kanker de wereld uit”. Dat soort campagnes zie je dit jaar wel meer. Het is een trend dat bedrijven niet alleen uit zijn op gewin, maar ook campagnes willen maken waaruit hun maatschappelijke verantwoordelijkheidsgevoel blijkt. Een hele goede ontwikkeling.’

Ging er aan de drie nominaties in jouw categorie een strenge selectie vooraf?

‘Ja, maar dat is altijd zo bij de Esprix-jurering. We hebben een twaalftal cases beoordeeld, waarbij we er scherp op letten dat er een duidelijke gedragsverandering werd beoogd en dat die ook daadwerkelijk werd gerealiseerd, met een meetbaar resultaat. Vooral de eeuwige tegenstelling tussen creativiteit en effectiviteit levert altijd verhitte discussies op, want iedereen heeft toch zijn eigen voorkeuren en je hebt te maken met negen verschillende meningen. Maar uiteindelijk kom je toch tot een uitgewogen selectie waarmee iedereen het eens kan zijn.’

Is er een gedoodverfde winnaar in de Business to consumer-categorie onder de genomineerden?

‘Niet zoals vorig jaar, toen “Wie is Tim?” van GTST een Gouden Esprix won omdat deze er echt met kop en schouders bovenuit stak. Dit jaar is het niveau iets gelijkmatiger. Dat maakt de uitreiking des te spannender.’

Zie je aan de inzendingen dat de tegenvallende conjunctuur leidt tot meer inventiviteit?

‘Je ziet absoluut dat een merk of bedrijf met een beperkt budget op zijn manier net zoveel resultaat kan bereiken als een grote A-merk met een megabudget. Vorig jaar bijvoorbeeld werd het Nederlands Filmfestival met zilver bekroond, dat met weinig middelen een mooie en effectieve campagne had neergezet. Kortom, creativiteit en inventiviteit hangen niet van het budget af. En het inzendbedrag is ook geen hindernis, dus iedereen heeft evenveel kans. Dat zul je dit jaar ook vast weer gaan zien.’

Hebben jullie zelf ingestuurd?

‘Vanuit Schiphol zetten we sterk in op het positief beïnvloeden van verleiding en beleving van de passagiers. Dit jaar hadden we geen geschikte Esprix-case om in te zenden.’

Neemt de complexiteit van het vak toe? Zijn de razendsnel veranderende ontwikkelingen nog bij te houden?

‘Met alle informatie die je op je af krijgt, moet je er als marketeer wel meer voor doen om scherp te blijven en de juiste customer insights te achterhalen om gericht te kunnen sturen op gedrag. Je kunt wel met hagel gaan schieten, maar het is juist de kunst de relevante data te destilleren waarmee je zoveel mogelijk aan de behoeften van de klant kunt voldoen. Dat is het complexe en het mooie van ons vak.’

De dresscode van de avond is black tie. Denk je dat die restrictie mensen ook inspireert tot grote creativiteit?

‘Nou, dat moet nog blijken, maar mensen doen ieder jaar wel ontzettend hun best om goed voor de dag te komen. De Esprix-uitreiking is gewoon een heel leuk en goed georganiseerd evenement waar een enorm enthousiasme en energie van uitgaat.’

www.esprix.nl  

Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken