Ballonnetjes van Google

Ballonnetjes van Google
  • Bureaus
  • 19 jun 2014 @ 11:31
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • CannesPromotie

Op het Cannes Lions Festival zijn uiteraard de grootste mediaspelers van de wereld ruim vertegenwoordigd: Google, Microsoft, Facebook. Overigens niet alleen in de auditoria van het Palais des Festivals, maar ook daarbuiten drukken ze hun stempel. Google bijvoorbeeld heeft Plage Royal brutaal en poenerig geannexeerd, en zeker niet tot genoegen van iedereen. Het lijkt haaks te staan op de missie die Google via chief business officer, Nikesh Arora predikt, namelijk ‘innovaties van Google moeten mensen verder brengen, we doen dit niet in eerste instantie om het geld.’

Door Sjaak Hoogkamer vanuit Cannes

Arora houdt een gloedvol en humoristisch getint verhaal over zijn tien jaren bij Google. Het is doorspekt met maatschappelijke betrokkenheid en hoe Google de mensen nog beter wil laten werken en leven. Hij laat je bijna geloven dat Google vanuit een ongekend altruïsme YouTube, Gmail en Chrome heeft bedacht om de mensheid in vrede en harmonie te laten samenkomen. ‘We build technology to serve the world.’ Technologie die met ons gaat communiceren en die alles met alles verbindt. Arora: ‘Wat zal er over vijf jaar niet meer zijn? Cash geld? Boeken? Laptops? In rap tempo neemt de mobiele telefoon ons leven, en alles daarin, over.’

Traantje

Na die vaststelling introduceert hij vervolgens enkele opmerkelijke innovaties van Google, zoals Google Context. Met deze app-toepassing kun je jouw mobiel gewoon vragen stellen. Over van alles. Terwijl je de mobiel richt op een hotel bijvoorbeeld kun je vragen om foto’s van de kamers. Of bij een kerk kun je informeren naar de geschiedenis van het pand. Jouw mobiel vertelt het allemaal onder het motto van Google: van complex naar simpel.

Een andere opmerkelijk nieuwe ontwikkeling is een project Loon waarmee Google via een ingenieus netwerk van ballonnen en zenders op de grond internet brengt op plaatsen waar dat nog niet mogelijk is vanwege de hoge kosten of andere redenen. ‘A network in the sky to provide internet access for everyone on the planet.’ Zie ik mijn buurvrouw nou een traantje wegpinken? 

Geld

De lange rij van innovaties stopt hier niet, want ook de zelfrijdende auto komt voorbij met een blinde man achter het stuur uhhh, raam. Of het project Iris, een contactlens met een chip die aan de hand van het traanvocht analyseert of een diabetespatiënt toe is aan een nieuwe injectie. En tot slot zien we uiteraard de Google glass die een gehandicapt meisje weer plezier laat beleven aan kamperen met haar vrienden. Google maakt de wereld beter, sneller, menselijker en emotioneel rijker. Geld speelt geen rol…

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken