Hollywood in Cannes?

Hollywood in Cannes?
  • Bureaus
  • 17 jun 2014 @ 15:52
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • CannesReclame

Sarah Jessica Parker als spreker op het Cannes Lions Festival, het grootste reclamefestival van de wereld? Als ‘groentje’ op dit internationale feest van creativiteit mag ik dat minimaal een keer opmerkelijk vinden. Net als de aanwezigheid van acteurs David Hasselhoff, Ralph Fiennes en zanger Bono, te midden van dat enorme leger aan artistieke geesten, CEO’s, global chairmen, creative directors en digitale marketeers. Totdat blijkt dat Sex and the City feitelijk een slim marketinginstrument was voor een grotere bekendheid van de zender HBO. Parker: ‘Voor mij is creativiteit altijd relevant.’

Door Sjaak Hoogkamer in Cannes
 

Terwijl de zon ongenadig brandt, de drones voorbij vliegen en een zeewindje de vlaggen bij de imposante strandtent van Google zachtjes doet bewegen, laat in het grote auditorium in het Palais des Festivals Parker zich ondervragen door hoofdredacteur van Cosmopolitan, Joanna Coles. Parker is onder meer bekend vanwege haar hoofdrol als Carrie Bradshaw in de Amerikaanse serie Sex and the City die op de Amerikaanse zender HBO speelde van 1998 tot 2004.
 

HBO vrouwelijker

Het is gedurende de sessie, tot grote opwinding van het overwegend vrouwelijke publiek in de zaal, het belangrijkste topic. Volgens Parker is het succes van de serie vooral te danken aan de creatieve ruimte die de schrijvers en de acteurs kregen van HBO. ‘De serie kwam op het juiste moment en had eigenlijk niet een vastomlijnd plan. We mochten veel experimenteren, in taal en stijl, we konden onze eigen grenzen opzoeken. HBO was voorheen een mannelijke zender, en met Sex and the City konden we dat imago volledig omgooien. Vanuit marketing gezien dus een slimme zet. Vanaf het moment dat de serie ging lopen, werd hij omarmd door vele vrouwen.’ Parker kijkt met veel voldoening terug op de serie, juist ook omdat die haar als actrice enorme kansen bood. ‘Het was nieuw, soms vulgair, het had een heerlijk rauw randje en het bevatte alles waarover mensen graag praten: seks, werk, politiek, media en wel of geen kinderen.’
 

Twitter 'gevaarlijk'

Om niet helemaal te verzanden in seks en de grote stad – er komt wellicht een derde film en een nieuwe serie Into the Fire – sneed Coles ook mediazaken aan zoals het gebruik van Twitter en Instagram door Parker. ‘Twitter vind ik nog steeds een lastig medium. Ik voel me bespied en ik ben altijd bang dat mensen mij via Twitter willen beschadigen. Kortom, ik ben er onzeker over, in tegenstelling tot instagram. Ik vind het heerlijk om via visuals een beeld te krijgen van andermans levens.’Op de vraag hoe relevant haar komst naar Cannes Lions is, zegt ze resoluut: ‘Nieuwe ideeën zijn altijd relevant, ook voor mij. Ik vind het fascinerend om te zien hoe mensen creativiteit toepassen in hun leven. Dit festival is daarin niet anders, ik vind het verrassend en ik hoop dat de bezoekers dat ook van mijn verhaal vinden.’
 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken