Veel minder reclame-acties rond WK Voetbal
- Bureaus
- 10 jun 2014 @ 12:59
- Link
-
Redactie Bureaus
Redactie
MarketingTribune - WK VoetbalReclameActiesCampagnes
- 10 jun 2014 @ 12:59
- Redactie Bureaus
Adverteerders haken veel minder in op het WK voetbal dan twee jaar geleden rond het Europees Kampioenschap. Marketingbedrijf Activate&Co telt dit jaar zo'n 150 reclame-acties, honderd minder dan in 2012. Vooral bedrijven in de energie- en telecomsector, oliemaatschappijen en bouwmarkten haken minder in.
Ook Promotional Partners telt minder WK-promoties: 115 acties tegenover 160 rond het WK 2010 en maar liefst 240 rond het EK van 2012.
Vooral de teleurstellende prestatie van Oranje op het afgelopen EK in Polen/Oekraïne oorzaak van de forse daling, meldt Frank de Bruin van Activate&Co aan de NOS. 'Na het succes van het WK in 2010 zag je in 2012 een recordaantal acties in winkels: 241. De koorts was enorm, de deceptie des te groter. En ook de crisis speelt nu natuurlijk mee.'
Een ander punt is dat fabrikanten steeds kritischer zijn en zich afvragen of inhaak-acties nog wel succesvol kunnen zijn, zeker gezien het grote aantal ervan. Veel acties zijn volgens De Bruin te obligaat, met petjes of stickers. Het Jumbo-juichpak van Roy Donders springt er dit jaar uit. Ook de Amstel-profsloffen kunnen de waardering van De Bruin wegdragen.
De prullaria hoort bij onze Oranje-beleving, aldus Activate&Co. Zoals Radio 1 het Tour de France-gevoel in Nederland groot heeft gemaakt, zo verspreiden winkels en fabrikanten met hun acties de voetbalkoorts, zowel bij mannen als vrouwen.
Promotional Partners heeft ook de aard van de inhakers onderzocht. 'Als we naar het soort promoties van dit WK kijken, dan valt ons op dat 12% (dus ongeveer 1 op 8) van de gevoerde WK promoties een joint promotion betreft', meldt Johanna van Drongelen van Promotional Partners. 'De overige acties (7 van de 8 dus) zijn single promotions waarbij voornamelijk merkloze premiums worden ingekocht. Tijdens het WK van 2010 en het EK van 2012 was dit respectievelijk 8% en 11%. We kunnen dus stellen dat het aantal joint promotions in aanloop naar dit WK verhoudingsgewijs is toegenomen.'
-
Redactie Bureaus
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/bureaus/
- Profiel »
- inhakers
- acties
- WK voetbal
- minder
- marketing
- minder
- Activate&Co
- campagnes
- voetbal
- WK
- Frank de Bruin
- minder
- juichpak
- reclame
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- branded content Weg met lelijk Laat je raken door Onwijs...
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden AOV-markt op
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Kinesso lanceert Performance Solutions
- OrangeValley, MvH Media, AdResults en Increase slaan handen...
Laatste Nieuws
- Medewerkers Arag geven je de... 24-04-2024
- NS laat reizigers aan het woord in... 23-04-2024
- Xelion kiest Fightclub 23-04-2024
- Nieuwe campagne... 23-04-2024
- Shortlisten SAN ABC Accenten 2023... 23-04-2024
- Bar-le-Duc richt nieuwe campagne op... 22-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing