Wim Ubachs: 'Totaal geen kinnesinne bij Esprix'

Wim Ubachs: 'Totaal geen kinnesinne bij Esprix'
  • Bureaus
  • 3 jun 2014 @ 00:13
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • BekroningenReclameAwardCampagnes

Gelauwerd reclameman Wim Ubachs is Strategy & Creative Director bij Het Ei van Ubachs. Dit jaar is hij juryvoorzitter in de categorie Durables bij de Esprix. ‘Ik denk dat in deze tijd van crisis, waarin er minder aandacht is voor het op lange termijn merkbouwen, creatieven hun hart kunnen ophalen aan actiegerichte campagnes.’

Waarom moet iedereen naar de uitreiking komen op 12 juni?

‘Omdat het hopelijk heel gezellig wordt. En vooral omdat de Esprix een heel interessante prijs is, vanwege de drie pijlers creatie, strategie en resultaat die allemaal even zwaar meewegen in de eindbeoordeling. Je moet echt een gedragsverandering kunnen aantonen, al is dat een heel zware term, maar dat actiematige moet er in zitten. Je moet de consument hebben weten aan te zetten tot een aantoonbare handeling, of het nu deelname aan een wedstrijd is, of dat je hem fysiek of online naar een locatie hebt gekregen. Dat zul je allemaal zien aan de cases die op die avond voorbijkomen. En ik kan het weten, want als juryvoorzitter zat ik ook in de eindjury.’

Wat vond je een mooie case?

‘Bij ons is er een nominatie gevallen voor de Volkswagen GTI-case. Daarmee kon je een Golf GTI winnen als je naar een website ging. Een Golf GTI reed real time over een zogenaamde Bannerbahn, en als je net klikte als hij over een banner reed, won je die GTI. Daar hebben ontzettend veel mensen aan meegedaan en Volkswagen heeft er ook heel veel free publicity mee gehaald. Een mooie, innovatieve combinatie van analoog en digitaal, echt een case van nu. Kijk, er zijn al zoveel GTI’s geïntroduceerd, dan moet je wel met iets heel nieuws en spectaculairs komen, en dat is gelukt.’

Hoeveel cases hebben jullie beoordeeld?

‘Zeven. We hebben steeds gelet op de juiste balans tussen creatie, strategie en resultaat. Alle negen juryleden gaven punten van 1 tot 5. Gemiddeld moest ieder onderdeel minstens op 3 uitkomen, wilde het in aanmerking komen voor een Esprix, hebben we in onze jury gezegd.’

Wat is de uitdaging voor een veelbekroonde reclamemaker als jij om in zo’n jury te gaan zitten?

‘Het is een hele mooie prijs, en ik had nog nooit in de Exprix-jury gezeten. Wel in allerlei andere jury’s, van de ADCN en de Effie tot Cannes en Eurobest, maar dit was nieuw voor me. Ik vond de Esprix-jury’s ongelooflijk goed, heel gemêleerd ook, met mensen van bureaus en van opdrachtgeverszijde uit allerlei disciplines. Het ging er heel professioneel aan toe en heel harmonieus, er was totaal geen kinnesinne. Esprix is natuurlijk een samentrekking van “esprit” en “prix”, en de esprit, de sfeer, was ook ontzettend prettig. Heel leerzaam ook.’

Is de Exprix voor creatieven ook de moeite waard?

‘Jazeker! Om die balans, waarin creatie ook heel belangrijk is, maar ook omdat de Exprix voortkomt uit de sales promotion- en actiemarketing-hoek. Ik denk dat in deze tijd van crisis, waarin er minder aandacht is voor het lange-termijn merkbouwen, creatieven hun hart kunnen ophalen aan op actie gerichte campagnes. Bij de Esprix kun je zien op welk hoog niveau dat kan.’

Ben je al eerder naar de Esprix-uitreiking geweest? En is black tie iets voor jou?

‘Nee, dit is de eerste keer. En ja, natuurlijk heb ik een smoking, die heeft toch iedere man? Een smoking is echt niet alleen voor James Bond, hoor. Het is altijd fijn om hem weer eens uit de kast te halen.’

Nog een reden naar de Exprix-uitreiking om te komen.

‘Inderdaad, haha!’

www.esprix.nl  

Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken