Interview met Chris Alders over zijn transfer van Fitzroy naar DigitasLBi Dubai: 'Het is hier 40 graden!'

Interview met Chris Alders over zijn transfer van Fitzroy naar DigitasLBi Dubai: 'Het is hier 40 graden!'
  • Bureaus
  • 7 jul 2014 @ 09:09
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • InterviewStrategieMobileReclame

Je zou het dé zomer-transfer kunnen noemen: Chris Alders, strategy director van Fitzroy Amsterdam, maakte deze week een onverwachte overstap naar DigitasLBi in Dubai. Daar is hij per 1 juli Head of Strategy Middle East & North Africa. Alle reden dus voor MarketingTribune om een interview te doen met deze kersverse inwoner van Dubai. 'Innovatie is niet het sterkste punt van de Nederlandse reclame-industrie.'

Ha Chris, jij dacht vast: ik zoek deze zomer de zon op!

Chris Alders: ‘De zon? Eerder de bloedhitte. Het is momenteel minimaal 40 graden overdag.’

Toch even serieus: wat ga je precies doen bij DigitasLBi in Dubai?

‘Head of Strategy & Planning for Middle East and North Africa. Een hele mond vol maar mijn belangrijkste taak is internationale merken helpen hun positie in het Midden-Oosten te verkrijgen of verder uit te bouwen. In een markt waar media ontzettend versnipperd is en de mobiele penetratie enorm hoog. Dus vooral een groeiende vraag naar sterke digitale campagnes.’

Je overstap komt vrij plotseling. Was het dat voor jou ook?

‘Ik denk dat het niet sneller kon gaan. Letterlijk in een maand tijd moest ik mijn leven in Nederland inpakken en verhuizen. Vrouw en kind achterlaten om hier alles op poten te gaan zetten.’ 

Zie je het als een grote stap om in het buitenland aan de slag te gaan, in een land dat zo heel erg anders is dan Nederland? 

‘Leven en wonen in Dubai is heel comfortabel. Dubai wil een grote rol spelen in de mondiale economie en moest daardoor steeds liberaler worden. De vrijheid is groot en in het weekend is er enorm veel te beleven. Ik kom zelf uit een gezin wat over de hele wereld heeft gewoond en gereisd dus het zit in mijn genen. Ik heb zelf ook als kind een aantal jaar in Dubai gewoond dus het is eerder thuiskomen’. 

Waarom vond je het tijd om te vertrekken bij Fitzroy?

‘Eigenlijk wilde ik nog helemaal niet weg bij Fitzroy. Er gebeurde zo veel. Mooie klanten en klussen waar veel bureaus van smullen. Fitzroy is strategisch sterk dus ook een mooie leerschool. Alleen soms komen van die kansen voorbij die je met twee handen moet vastgrijpen. Die letterlijk je leven op ze kop zetten. De kans die ik nu heb gekregen bij DigitasLBi is er zo een’. 

Welke ambities heb je in je nieuwe job? En wat neem je mee van je vorige werkgevers BSUR en Fitzroy? 

‘Een succesvolle mobile campagne, dat is en blijft een hele moeilijk kanaal. Kijk maar naar de winnaars in Cannes. Er zijn mooie cases maar veel worden toch nog voornamelijk gedreven door andere media of zitten puur op branding. De meeste merken hebben niet de luxe om sales zo ondergeschikt te maken. Dus ja, een succesvolle mobiele campagne die ook echt wat toevoegt in het leven van de gebruiker. 

Mijn fundering voor merkstrategie en vooral de processen om samen met de klant tot resultaat te komen, die heb ik vooral bij BSUR ontwikkeld. En Fitzroy, wat heb ik daar niet geleerd? Denken als een ondernemer, marketeer en als consument. Maar de belangrijkste les: Omar Johnson van Beats by Dre had drie woorden nodig het uit te leggen: ‘Fuck the Brief’ (Waar veel ophef over was in Cannes). Zijn punt: De brief is niet het uitgangspunt maar samenwerken en vertrouwen. Een ijzersterke relatie tussen bureau en klant. Bij Fitzroy spelen alle strategen in die relatie een grote rol. Een les om nooit te vergeten.’ 

Voor welke klanten ga je werken?

‘Een groot gedeelte van de portfolio van Johnson & Johnson, Jumeirah Group, Itihad, Al Tayer, Mastercard zijn de eerste grote klussen’.

Wat wordt de eerste klapper waarmee je jezelf vanuit Dubai op de kaart zet?

'Strategen maken geen klappers, die staan aan de basis, de fundering, die bepalen de route en die zorgen dat het team de klapper maakt of het bureau in de schijnwerpers komt. DigitasLBi concurreert wereldwijd met de crème de la crème van de digitale bureaus. Als wij dat regionaal ook weten te bereiken en pitches winnen van AKQA en R/GA dan is voor mij dat de kers op de taart.’

Hoe kijk je aan tegen de groeiende internationalisering van de bureauwereld? Welke rol speelt de Arabische wereld daarin? 

‘Op dit moment speelt de Arabische wereld daar een kleine rol in. Het gekke is dat de budgetten er zijn maar vooral de structuur ontbreekt. Innovatie kan hier plaatsvinden, producten en diensten getest, ontwikkeld en wereldwijd worden uitgerold. Geef het tijd en ik denk dat het Midden-Oosten maar vooral Dubai hier een steeds grotere rol in zal spelen.’

Blijf je de Nederlandse reclamewereld volgen? Wat geef je ze vanuit Dubai voor komend seizoen mee?

‘Natuurlijk blijf ik langs de zijlijnen volgen wat er in Nederland gebeurt. We hebben een prachtige reclamehistorie en veel sterke nationale en internationale bureaus in Nederland. Wat ik vooral zie bij succesvolle bureaus in het buitenland is dat ze blijven innoveren, nieuwe diensten ontwikkelen en denken over nieuwe structuren en zo markt blijven bijbenen. Innovatie is niet het sterkste punt van de Nederlandse reclame-industrie.’

Waar ligt jouw uiteindelijke doel: zien we je terug in Nederland of waag je op termijn de oversteek naar een groot reclameland als de VS? 

‘Een vraag die ik nu moeilijk kan beantwoorden. Ik heb met mezelf afgesproken dat ik daar pas over 2 of 3 jaar weer eens over ga nadenken. De VS is groots maar ook veel bureaus zijn grote industriële fabrieken waar alleen resultaat telt. In Europa hebben we een gezondere balans tussen werken en leven. Toch, in de VS zitten een aantal pareltjes. Dus ik zeg nooit nooit.’

Interview: Jeroen Mirck  

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken