Reclame Code Commissie: AH misleidt klant

Reclame Code Commissie: AH misleidt klant
  • Bureaus
  • 16 jul 2014 @ 09:08
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarketingFoodReclameCommunicatie

Albert Heijn is opnieuw hard aangepakt door de Reclame Code Commissie. De ‘Hollandse kip’ die AH sinds kort verkoopt als vervanger van de plofkip, is niet ‘verantwoord’ en leeft niet onder ‘goede leefomstandigheden’. Albert Heijn misleidt haar klanten door dit toch te beweren, aldus RCC in haar uitspraak op een nieuwe klacht van Stichting Wakker Dier.

De Hollandse kip is de AH-variant van de ‘Kip van Morgen’. Deze kip was het antwoord van de supermarkten na aanhoudende kritiek op de plofkip. De nieuwe kip heeft het echter amper beter. Zo leeft ze met 19 in plaats van 21 kippen op een vierkante meter, komt nooit buiten en mag slechts enkele dagen langer leven. Zowel over het dierenleed als over de milieuvervuiling liegt Albert Heijn, oordeelt de Reclame Code Commissie. De RCC noemt Albert Heijn ‘misleidend en daardoor oneerlijk’. De commissie is het eens met Wakker Dier dat sprake is van ‘minimale verbeteringen in dierenwelzijn’ ten opzichte van de plofkip.

De ‘Hollandse kip’ is het antwoord van Albert Heijn op de plofkipcampagne van Wakker Dier. De primeur bij Albert Heijn is met veel bombarie gepresenteerd in paginagrote krantenadvertenties, op de website, op elke Hollandse-kip-verpakking en in Allerhande. AH is hierbij misleidend en oneerlijk, zo stelt de Reclame Code Commissie. Zo noemt Albert Heijn deze kip ‘100% verantwoord’, leven ze beweerdelijk onder ‘goede leefomstandigheden’, claimt het bedrijf dat de kippen 100% verantwoorde soja krijgen en een milieuvriendelijke mestafvoer uit de stallen is geregeld. Al deze milieu- en dierenwelzijnsclaims blijken niet te kloppen.

Van plofkip naar flopkip

Begin 2013 verklaarden de supermarkten dat de plofkip niet meer van deze tijd is en beloofden zij zo snel mogelijk de plofkip in het kipschap te vervangen door een diervriendelijker gehouden kip. De verbeteringen voor de kip blijken echter minimaal. De kip komt nog niet eens in aanmerking voor één 'Beter Leven'-ster van de Dierenbescherming op een schaal van drie te verdienen sterren.

Met de minimale verbeteringen voor de kip proberen supermarkten als Albert Heijn desondanks hun klanten wijs te maken dat de plofkip bijna verleden tijd is en al hun kip ‘verantwoord’ is. De kippen worden echter nog steeds met 19 - in plaats van 21 bij de plofkip - per vierkante meter in de stal gestopt. Dat is een smartphone extra aan leefruimte per kip. Ze komen nooit buiten en leven slechts een paar dagen langer dan hun ploffende soortgenoten. Wakker Dier noemde deze nieuwe kip dan ook ‘plofkip in flauwekulsaus’. In een publieksverkiezing werd ‘flopkip’ gekozen omdat dit uit dezelfde letters bestaat, waardoor er – net als voor de plofkip – nauwelijks iets verandert. 

Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken