Smart.pr en Clipit bieden samen media-monitoring
- Bureaus
- 15 jul 2014 @ 11:09
- Link
-
Redactie Bureaus
Redactie
MarketingTribune - MediastrategiePromotiePRMediaEffect
- 15 jul 2014 @ 11:09
- Redactie Bureaus
Smart.pr en Clipit zijn tevreden over de samenwerking die ze recent zijn aangegaan. Door de integratie van beide diensten krijgen PR-professionals voortaan beter inzicht in het effect van hun persberichten. De online mediamonitoring van Clipit geeft inzicht in vragen als: Wie publiceert mijn nieuws? Wie twittert erover, op welke blogs verschijnt het? En wat was nu eigenlijk de PR-waarde van mijn nieuws?
Ronald Sutmuller, Media Relations Manager van UPC, was de eerste om de integratie tussen beide tools te testen. ‘Deze koppeling geeft ons écht grip op de gelaagdheid van online nieuwsverspreiding. Van het persbericht dat we aan de journalist sturen tot aan de meningsvorming van de lezer.’
UPC had een belangrijke productaankondiging te doen (UPC MyPrime). Zoals vaker, zou alles in één keer live gaan: de productwebsite, de online marketingcampagne en de inzet van social media. Het persbericht verspreidde UPC met Smart.pr. Daarnaast werd dit bericht ook nog specifiek gemonitord door Clipit, met de nieuwe integratie tussen beide systemen.
Wat er na de verspreiding gebeurde leek in eerste instantie niet bijzonder. Sutmuller: ‘We zagen dat het nieuws opgepikt werd door bronnen als Nu.nl en Telegraaf.nl. So far so good, dachten we.’ Maar toen het nieuws doorsijpelde naar de bloggers en twitteraars (veelal UPC’s directe klanten), merkte UPC dat er verwarring ontstond. Door de snelle signalering kan direct actie worden ondernomen door het webcare-team en de tekst op de website worden aangepast.
Sutmuller: ‘Deze vroege inzichten stelden ons in staat om gericht en gecontroleerd in te grijpen om negatieve sentimenten en verwarring bij onze klanten te beperken. We leerden letterlijk in no-time dat onze initiële boodschap moest worden toegelicht. We waren always on the ball. Onbetaalbaar voor een belangrijk mediamoment als dit.’
De integratie gaf Sutmuller daarmee meer controle, een direct leereffect én een uniek inzicht in de gelaagdheid van nieuwsverspreiding. ‘Doordat je ziet welke journalist je bericht heeft geopend en wie heeft gepubliceerd, kun je je nieuws beter richten bij een volgend persbericht. Maar dat je nu ook direct inzicht hebt in hoe klanten reageren op je nieuws, dat geeft nieuwsverspreiding een hele nieuwe dimensie.’
Tenslotte was een groot voordeel van het directe bijsturen, dat er weer een dialoog met de klant ontstond, in plaats van alleen een eenzijdige boodschap. ‘Dit past helemaal in de tijdsgeest en de manier waarop wij met onze klanten omgaan’, aldus Sutmuller. ‘Een koppeling als deze maakt het contact tussen ons en de klant weer directer dan ooit. Daar winnen wij én de klant veel mee.’
Smart.pr is een simpele softwaretool voor PR- en communicatieprofessionals om hun mediacontacten te beheren en de impact van persberichten te meten. Clipit is marktleider in online en social media-monitoring.
-
Redactie Bureaus
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/bureaus/
- Profiel »
- monitoring
- Clipit
- Smart.pr
- samenwerking
- persbericht
- publiciteit
- tool
- bereik
- Public Relations
- journalisten
- social media
- effect
- PR
- UPC
- mediamonitoring
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Landelijke preventiecampagne moet... 28-03-2024
- [branded content] Somnox wil... 28-03-2024
- Swinkels start campagne voor... 28-03-2024
- Glasnost volgt NewsLab op als pr... 28-03-2024
- Shortlist SAN New Kids on the Block... 27-03-2024
- On kiest voor Gardeners27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing