Winst Publicis daalt door haperende Europese markt

Winst Publicis daalt door haperende Europese markt
  • Bureaus
  • 23 jul 2014 @ 13:48
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • ZakelijkStrategieOnline advertisingCreatie

Reclamereus Publicis beleefde een slecht eerste half jaar van 2014: de netto winst daalde met 17%, terwijl de omzet maar beperkt groeide. Oorzaak zijn de tegenvallende resultaten in Europa en de haperende groei van de opkomende markten. 'Deze resultaten voldoen niet aan onze standaard.'

Met name het tweede kwartaal valt tegen voor Publicis. Topman Maurice Lévy had daar op zich wel op gerekend, maar het resultaat is nog slechter dan verwacht. Dat komt vooral doordat adverteerders hun campagnes cancellen of uitstellen tot het najaar, aldus Lévy bij de presentatie van de cijfers:

'As we predicted last fall, growth stalled in the second quarter. However, it should be underscored that weakness was stronger than expected mostly due to the cancellation or postponement of campaigns and lagging economies in Europe and in emerging countries. Our organic growth was +1.8% for the first half-year. Our margin remained strong, though fractionally down, as a result of accounting treatments and lagging growth.'

De omzet van Publicis Groupe over het eerste halfjaar steeg met 1,8% tot 3,4 miljard euro. De nettowinst daalde met 16,9% tot 260 miljoen euro. Lévy: 'Deze resultaten voldoen niet aan onze standaarden. Ze zijn niet consistent met wat onze operatie kan bereiken.'

Publicis put hoop uit de positieve digitale ontwikkelingen binnen het concern. De online activiteiten groeiden met 8,8% ten opzichte van vorig jaar en zijn nu goed voor ruim 40% van de concernomzet. Deze digitale groei, die de kurk is onder het algehele resultaat, blijkt vooral te worden gerealiseerd in de VS.

Om in de komende tijd te gaan groeien, aast Lévy op de overname van met name online georiënteerde bedrijven. Daarmee moet de organische groei van Publicis worden opgepookt. 

Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken