Tina Turner in Swisscom-film van Johan Kramer
- Bureaus
- 7 aug 2014 @ 00:03
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - CreatiePrivacyCampagnesCommercials
- 7 aug 2014 @ 00:03
- Jeroen Mirck
Triviantvraag: in welk land woont Tina Turner? De oplettende lezer weet al jaren dat dit Zwitserland is. Sterker nog: sinds vorig jaar heeft de beroemde popzangeres zelfs een Zwitsers paspoort. Best logisch dus om haar te vragen voor een commercial voor Swisscom. Reclamebureau Heimat kreeg haar zo ver en zette haar oog in oog met regisseur Johan Kramer. En dan hoor je de rockdiva ineens zeggen: ‘iO, die Kommunikations-App von Schweizern für Schweizer.’
Het is een wat curieuze commercial geworden, het reclame-optreden voor Swisscom van Tina Turner. In een twee minuten durende reclamefilm hervertelt Johan Kramer namelijk het leven van de zangeres. We zien haar als kind in de Verenigde Staten op schaatsen, al jodelend op een podium en met (verbaasde) vrienden aan de kaasfondue. Technisch zo gedegen uitgevoerd dat je even (héél even) begint te twijfelen, ware het niet dat het allemaal compleet ‘over the top’ is gedaan. Maar tegelijk denk je: wáárom dit?
Welnu: het uitgangspunt dat Turner zich altijd ‘pretty Swiss’ heeft gevoeld (de pay-off van Swisscom) staat niet ver van de werkelijkheid. De zangeres woont er al zo’n twintig jaar, trouwde er en heeft zoals gezegd zelfs de Zwitserse nationaliteit. Of zoals Turner het zelf zegt: ‘Ik hou ervan dat de Zwitsers zo bescheiden en respectvol zijn. Dat is een van de redenen dat ik me hier zo thuis voel. Discretie en bescherming van ieders privacy is hier heel belangrijk – net als wanneer je de iO-app gebruikt.’
Swisscom biedt haar klanten via de app iO de mogelijkheid om wereldwijd gratis te bellen en sms’en in WiFi-omgevingen, met een hoge mate van veiligheid gewaarborgd. Gevoelige data blijft in Zwitserland en valt gegarandeerd onder de Zwitserse wet. ‘By the Swiss, for the Swiss’, zo heet dat in de (internationale) pay-off.
Tina Turner, die zelf voor haar rust en privacy verhuisde van de VS naar Zwitserland, is nu de verpersoonlijking geworden van de veilige iO-dienst. Zo zien we haar heel blij (en veilig) een selfie maken in een roeibootje op het meer van Genève. Het heeft iets heerlijk kneuterigs, maar heeft Zwitserland dat zelf niet ook een beetje?
Credits:
Reclamebureau: Heimat, Berlin
Creative Director: Ole Vinck, Michael Schachtner
Client Service Director: Roman Jud
Senior Account Manager: Marta Kolodziejczyk
TV-producer: Alexander Münzer
Video production: Stories GmbH
Regisseur: Johan Kramer
DOP: Wouter Westendorp
Music: Yessian Hamburg
Client: Swisscom Schweiz AG
Head of Marketing B2C: Davide Pincin
Head of Communication Wireless: Olivier
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- iO
- selfie
- app
- telecom
- Tina Turner
- regisseur
- commercial
- pay-off
- privacy
- humor
- Zwitserland
- data
- Pretty Swiss
- Swisscom
- wifi
- zangeres
- veiligheid
- Heimat
- Johan Kramer
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Ruikt ‘t naar McDonald’s? Dat is hun nieuwe billboard
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Odido Business wil met B2B-campagne grote én kleine...
- ProRail kiest MediaMonks voor arbeidsmarktcommunicatie
Laatste Nieuws
- Nederlandse handelsmissie aan de bar... 17-04-2024
- Bifi terug op TV met campagne... 16-04-2024
- Moco Museum ook in Londen, Fitzroy... 16-04-2024
- Finalisten van de Dutch Creativity... 15-04-2024
- Smyle-billboard door 135 000 stappen... 12-04-2024
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en... 12-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing