'Traditionele webbureaus verliezen terrein'

'Traditionele webbureaus verliezen terrein'
  • Bureaus
  • 19 aug 2014 @ 14:13
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekStrategieWebsiteZakelijk

Het traditionele webbureau verliest in rap tempo terrein. Verreweg de meeste Nederlandse webbureaus profileren zich tegenwoordig als full-service bureau. Dit blijkt uit een onderzoek dat in opdracht van hostingprovider True is uitgevoerd door marktonderzoekbureau The METISfiles.

Op dit moment zijn er minstens vierhonderd webbureaus in Nederland actief, aldus het onderzoek. Deze bureaus genereren gezamenlijk een omzet van tenminste 550 miljoen euro per jaar. Het onderzoek is gehouden onder 368 van deze Nederlandse webbureaus. In totaal hebben 108 respondenten (29%), verdeeld over 96 bureaus, de vragenlijst ingevuld. Bijna alle respondenten hebben een managementfunctie (87%), het gros daarvan is CEO (58%). Driekwart van de onderzochte bureaus telt meer dan tien medewerkers. Van alle bureaus met een omzet van meer dan één miljoen euro per jaar heeft eenderde zijn medewerking verleend.

Het aantal webbureaus dat het predikaat ‘full-service’ draagt, is de laatste jaren sterk gegroeid. Tweederde van de webbureaus ziet zichzelf inmiddels als full-service bureau, eenderde als gespecialiseerd bureau. Een full-service webbureau is een bureau dat ten minste twee van de volgende drie disciplines beheerst: strategie/concept, design/functioneel ontwerp en realisatie.

De belangrijkste reden voor organisaties om zich geen full-service webbureau te noemen, is dat de focus op web- en applicatieontwikkeling ligt. 56% van de respondenten is van mening dat een duidelijke keuze voor specialisatie of full-service de enige kans op overleving biedt binnen de sector.

Maar full-service hoeft nog niet te betekenen dat een webbureau álles zelf doet. Strategie en webontwikkeling houden de bureaus graag in eigen hand: deze disciplines zorgen immers voor het onderscheidend vermogen. Hosting, serverbeheer en social media worden daarentegen veelvuldig uitbesteed.

Bureaus blijken vooral elkaar als concurrenten te beschouwen. Ontwikkelaars van mobiele apps worden nog niet als grote tegenstrevers gezien. Hetzelfde geldt voor IT-bedrijven met een internetspecialisatie. Een tekort aan gekwalificeerde medewerkers wordt als sta-in-de-weg voor verdere groei ervaren.

Nauwere band met hostingproviders dan met Google

Hostingproviders zijn de belangrijkste technologiepartners van Nederlandse webbureaus. Vooral bij full-service bureaus is dat het geval (42%). Op de tweede en derde plaats volgen respectievelijk leveranciers van CMS-pakketten en aanbieders van wereldwijde digitale platforms, zoals Google en Microsoft. 71% van de webbureaus heeft een of meer vaste hostingpartners, 60% zegt het liefst met één hostingpartner samen te werken. Managed hosting is de populairste dienst die wordt afgenomen (59%), PaaS de minst populaire (23%).

Beperkte kennis naar aanleiding van een specifieke klantvraag, onvoldoende flexibiliteit en proactiviteit en gebrek aan verantwoordelijkheid met betrekking tot de uptime worden beschouwd als de belangrijkste pijnpunten in de dienstverlening van hostingpartners. 53% van de respondenten vindt het bovendien van belang dat de eigen ontwikkelaars zo weinig mogelijk tijd aan hostingonderhoud kwijt zijn.

Doorslaggevende criteria op basis waarvan webbureaus een hostingprovider selecteren, zijn: het actief aanpakken van de mogelijke oorzaken van het niet beschikbaar zijn van applicaties en websites, het signaleren van de oorzaken die hieraan ten grondslag liggen en het uit de weg ruimen van de oorzaken van een eventuele prestatievermindering. 

Bekijk de infographic van dit onderzoek bij Emerce, dat ook mede-initiatiefnemer was. 

Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken