Fietsmodus-app van N=5 houdt je offline in het verkeer

Fietsmodus-app van N=5 houdt je offline in het verkeer
  • Bureaus
  • 24 sep 2014 @ 10:49
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • MobileCampagnesAppsPolitiek

Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en de telecom operators KPN, T-Mobile, UPC, Vodafone en Ziggo willen dat gebruik van de smartphone goed samengaat met veilig verkeer. Daarom gaan zij intensief samenwerken bij de campagne ‘Aandacht op de weg’ in 2014, 2015 en 2016. Het eerste wapenfeit van deze samenwerking is de lancering van de Fietsmodus-app. Reclamebureau N=5 is verantwoordelijk voor app en campagne.

'Je telefoon is je alles. De hele dag door deel je met je vrienden wat je meemaakt. Een fotootje, een appje, een update, het is leuk en zo gedaan. Maar even niet als je aan het fietsen bent! In het verkeer moet je gewoon al je aandacht bij de weg houden.' Zo luidt de introductie van de Fietsmodus, een app die ervoor zorgt dat je bereikbaar blijft in het verkeer, 'maar hoe langer je van je apps weet af te blijven hoe groter de kans op een van de vele prijzen'. 

Steeds meer mensen hebben een smartphone en maken gebruik van mobiel internet. Ook wanneer ze deelnemen aan het verkeer. Dat brengt de nodige risico’s met zich mee. Bij maar liefst 1 op de 5 fietsongelukken waar een jongere bij betrokken is, speelt smartphone-gebruik een rol. Jaarlijks raken hierdoor honderden jongeren gewond.

Vorige week stelde Sander de Rouwe, Tweede Kamerlid voor het CDA, in Radio EenVandaag dat het CDA fietsers aansprakelijk wil stellen voor schade als zij een aanrijding veroorzaken door telefoongebruik op de fiets. De - in de uitzending aanwezige - jongeren gaven aan dat dergelijke regelgeving geen directe aanleiding is om hun telefoon niet te gebruiken op de fiets.

Deze week lanceert het ministerie van Infrastructuur en Milieu een campagne waarmee jonge fietsers worden aangespoord tot veiliger gedrag. Om jongeren hiertoe te verleiden worden beloningen in het vooruitzicht gesteld wanneer ze hun telefoon niet gebruiken als ze op de fiets zitten. Een vorm van gamification dus. 

Hier enkele feiten over de Fietsmodus-campagne:

  • Onderzoek van PanelWizard toont aan dat maar liefst 78,1% van de 12 tot 21 jarigen bereid is, zijn of haar telefoon 2 uur niet te gebruiken tijdens het fietsen om voor één van de cadeaus te sparen.
  • Uit wetenschappelijk onderzoek van het Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid blijkt dat richting jonge fietsers belonen van het gewenste gedrag naar verwachting effectiever is dan een campagne die risico-gedrag ontmoedigt.
  • Er zijn 3.000 Pathé bioscoopkaartjes, 300 limited edition shirts en 30 Veloretti fietsen te winnen dankzij de deelnemende telecom-providers.
  • Alle beelden in de app en in communicatie over Fietsmodus zijn getekend door de 25 jarige illustator Iwan Smit.
  • Uit het online onderzoek van het 1V Jongerenpanel blijkt dat twee op de drie jongeren wel eens op het scherm van hun telefoon kijken tijdens het fietsen. Bijvoorbeeld om te sms’en of te navigeren. Hoewel ze bijna allemaal erkennen dat het hun fietsgedrag beïnvloedt, ziet slechts de helft van hen hier een gevaar in.

Over de campagne zegt Melanie Schultz van Haegen, minister van Infrastructuur en Milieu: 'Onze fietspaden, straten en wegen worden steeds veiliger. De zwakste schakel in het verkeer is ons eigen gedrag. De smartphone maakt ons leven leuker en makkelijker, maar het kan ook flink afleiden. Via deze campagne maken we verkeersdeelnemers bewuster van de risico’s van smartphone gebruik in het verkeer.' 



Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken