Kerstpakket 2014: trends en verwachtingen

Kerstpakket 2014: trends en verwachtingen
  • Bureaus
  • 17 sep 2014 @ 21:36
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • Geen tag

Na de zomervakantie beslissen Nederlandse bedrijven traditiegetrouw wat zij hun werknemers geven voor Kerst. Een drukke periode breekt aan bij de bedrijven die in eindejaarsgeschenken gespecialiseerd zijn.

Tintelingen, een van Nederland’s grootste aanbieders van kerstgeschenken-op-maat, doet een boekje open over de verwachtingen voor komend seizoen. Hoeveel geld geven Nederlands bedrijven uit aan het kerstpakket en welke producten gaan er dit seizoen scoren? Hieronder vindt u de belangrijkste uitkomsten:

Budget voor kerstcadeau blijft gelijk 

Het Nederlands bedrijfsleven trekt dit jaar hetzelfde budget uit voor eindejaarsgeschenken als in 2013. Patrick Moreu, managing director Tintelingen: 'Ondanks de eerste voorzichtige tekenen van economisch herstel blijft het prijspatroon stabiel. Bedrijven geven gemiddeld zo’n 35 euro uit per medewerker. Dat was in 2012 gemiddeld nog 32 euro.'

Streekbox, Philips dockingstation en fair trade sieraden scoren goed

'Komend kerstseizoen verwachten wij dat producten met een eerlijk en gezond karakter goed gaan scoren. Pakketten met biologische streekproducten van de Streekbox worden al gretig besteld. Dit geldt ook voor de fair trade en handgemaakte sieraden van het Nederlands merk A Beautiful Story. Daar zijn veel orders voor geplaatst. Uiteraard doen producten voor in en rond het huis het goed zoals de dockingstation van Philips.'

Bedrijven beslissen steeds later

Wij constateren dat bedrijven steeds later beslissen over het kerstpakket. Misschien heeft dat te maken met het recente economische malaise. Een paar jaar geleden was alles nog voor de zomer geregeld. Nu beslissen bedrijven steeds later, soms pas diep in het najaar. Dit valt vooral op in de zorgsector waar grote personeelsreorganisaties gaande zijn vanwege de WMO-wet (Wet maatschappelijke ondersteuning) die vanaf januari van kracht is. De onzekerheid over het aantal werknemers maakt dat zorgbedrijven pas laat beslissen over het eindejaarsgeschenk. Al met al zorgt deze nieuwe tendens ervoor dat er veel orders pas last minute worden geplaatst. Dit heeft grote consequenties voor de logistiek binnen onze branche.'

Cadeaukaarten steeds populairder

'Bij ons bedrijf zijn de aanvragen hiervoor flink gegroeid. Ook zien wij dat werknemers steeds vaker kiezen voor een cadeaukaart boven een huishoudelijk product, overnachting of etentje. De meest populaire cadeaukaarten zijn van V&D, ICI Paris en van het webwarenhuis Fonq.nl.'

www.tintelingen.nl

Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken