PURE: 'Eerste Islamic Branding Agency in Europa'

PURE: 'Eerste Islamic Branding Agency in Europa'
  • Bureaus
  • 31 okt 2014 @ 15:49
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • DoelgroepenStrategieMarketingBrandingZakelijk

Nederland heeft de primeur van Europa's eerste onafhankelijke 'Islamic Branding Agency', zo melden de oprichters van PURE. Het bureau gaat zich richen op de enorme groeimarkt van moslims. Multinationals als Heineken en andere bedrijven zouden zich al hebben gemeld.

Uit een recent verschenen rapport van Thomson Reuters blijkt dat er inmiddels 1,8 miljard moslimconsumenten zijn. Meer dan 52% daarvan is jonger dan 25 jaar. Onder meer op het gebied van voeding, mode, vakanties, financiën en lichaamsverzorging stijgt de vraag explosief naar artikelen die passen binnen de lifestyle van moslims, zo blijkt uit het onderzoek.

Zo is een interessante conclusie dat maar liefst 67% van de totale moslimdoelgroep een (mobiel) telefoonabonnement heeft. Op het gebied van kleding en mode is de doelgroep wereldwijd nu al goed voor 224 miljard dollar, en zal groeien naar 322 miljard dollar in 2018. Reden genoeg voor PURE om Nederlandse bedrijven te helpen met de juiste bedrijfs- en communicatie strategie om deze onontgonnen doelgroep te bereiken.

Nederlandse bedrijven zijn vaak terughoudend, omdat men denkt dat er allerlei rigoureuze aanpassingen nodig zijn aan het product of de bedrijfsstructuur om de moslim-consument te bereiken. Dat klopt niet, volgens mede-oprichter Abdelaziz Aouragh van PURE, tevens oprichter van cosmeticamerk El Asira en auteur van het boek 'Islamic Branding – Het Mekka van kansen'.

Aouragh: 'Het zijn bedrijven als HEMA en Albert Heijn die de eerste stappen in de richting van deze consument hebben gezet. Daarbij zijn natuurlijk fouten gemaakt, en helaas hebben die bijgedragen aan de missconceptie dat je de moslim op een andere manier hoort aan te spreken. Je hoeft niet met ‘Halal’ of ‘Prettig Suikerfeest’ te strooien, dat is wel bekend. Het is van belang dat je weet wat de kernwaarden zijn van jouw merk en dat je deze weet aan te sluiten op de kernwaarden van de doelgroep. Verbaas je niet als je ziet dat die kernwaarden gedeeld worden door zowel moslims als niet-moslims. Alleen weten ze dit vaak van elkaar niet. Het delen van kernwaarden is een taal die iedereen begrijpt, die kosmopolitisch is.'

Naast Heineken International zijn er ook andere bedrijven die oog krijgen voor de moslim. Zoals de succesvolle vitaminen- en mineralenfabrikant Natusor. Dit bedrijf ontwikkelt bijvoorbeeld supplementen waar geen dierlijke bestandsdelen in verwerkt zijn of producten die het hoofdhaar gezond houdt; speciaal voor mensen die de hele dag hun hoofd bedekken. PURE heeft de opdracht gekregen om de gehele branding van hun nieuw assortiment op zich te nemen. Rob Marijnen, director Middle East & Africa Heineken International laat weten: 'Hadden we maar eerder met mensen zoals Abdelaziz gesproken.'

PURE is gespecialiseerd in Islamic Branding & Advertising, daarmee bedient het grootste economisch potentieel. Het bureau begeleidt merken om grensoverschrijdend te worden zonder dat zij hun identiteit hoeven aan te passen bij het aanspreken van de moslimmarkt. PURE helpt merken wereldwijd toegankelijk, geapprecieerd en geaccepteerd te worden.

Naast Abdelaziz Aouragh kent PURE de volgende mede-oprichters: Jorn Moraal, Award Winning strateeg en partner in Brand Webbing, Sham Ramessar, Award Winning creative director, en Saïd al Wahdani, Business & Development professional en partner in El Asira. 

Lees ook de eerste column van Abdelaziz Aouragh op MarketingTribune.

Ook kwam PURE aan het woord in een VRT-reportage over islamic branding. 

Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken