Christiaan van Mansveld (DDB & Tribal) over Esprix: ‘Waar is het nuchter koopmanschap?’
- Bureaus
- 9 dec 2014 @ 00:04
- Link
-
Redactie Bureaus
Redactie
MarketingTribune - InteractieInterviewAwardCampagnesMarketing
- 9 dec 2014 @ 00:04
- Redactie Bureaus
De inzending voor Esprix is gestart: tot 31 december aanstaande kunnen campagnes worden ingestuurd. Tot die tijd publiceert MarketingTribune een serie interviews met betrokkenen. Christiaan van Mansfeld, Deputy Managing Director at DDB & Tribal Amsterdam, is jurylid van de categorie Retail. ‘Ik ga me persoonlijk druk maken voor kleinere cases.’
Wat is volgens u de belangrijkste ontwikkeling van het afgelopen jaar in uw vak?
‘Dat steeds meer merken en bureaus in het 25e jaar dat het world wide web bestaat er op een volwassen en reële manier mee omgaan. Niet meer vanuit de hype maar gefundeerd vanuit KPI’s en met reële verwachtingen. Eindelijk worden harde data geaccepteerd. Het heeft me geërgerd dat er extreme bedragen in bijvoorbeeld een Habbo Hotel werden gestopt zonder na te denken waarom. Of de hijgerigheid, om ook onder de paraplu van een merk dat er niets mee heeft entertainment aan te bieden. Je ziet nog steeds wel slechte volgers, bijvoorbeeld op Facebook. Maar ik heb het idee dat het er minder worden. Stel je eens de vraag: zou je het zelf doorsturen als het van een andere merk is? Het antwoord is vaak nee.’
Wat betekent dat voor DDB & Tribal? Stuurt u op een andere manier uw team aan?
‘Zonder arrogant te zijn hebben wij al eerder dan anderen de juiste keuzes gemaakt. Nadat wij en het gehele vak al 14 jaar praatten over integratie bewijzen wij in de praktijk van vandaag de werkelijke voordelen hiervan. Met onze online-, design- en ux-kennis, de volledige acceptatie van de belangrijke rol van data middels onze dochter DataBay bij campagneontwikkeling et cetera. Dat heeft ook invloed op hoe het bureau is georganiseerd. Van klantgroepen naar projectgroepen met disciplines aan boord waar je nooit eerder aan had gedacht. Maar juist ook met een mentaliteitsverandering van het samen doen. We hebben letterlijk de muren ook weggebroken in ons pand om het mogelijk te maken.’
Merkt u dat de mentaliteit van de consument is veranderd? Hoe?
‘Ik denk het wel. Natuurlijk is de klant door de moeilijke economische tijden meer price-driven geworden maar met een goed verhaal kun je nog steeds zeer succesvol zijn. Maar dan moet je wel keuzes durven te maken. Stuck in the middle wordt nu meteen afgemaakt.’
Merkt u een mentaliteitsverandering bij uw klanten?
‘Er is zeker een mentaliteitsverandering bij klanten te vinden. Ze staan onder druk. Ik geef je het te doen. Met aandeelhouders die vandaag nog resultaat willen zien. Dat geeft druk in de hele keten. Korter, sneller, minder tijd voor introspectie.’
Hoe speelt u daarop in?
‘Eigenlijk door wat ik al eerder zei. Onze structuur is veel platter geworden. We zijn razendsnel. Natuurlijk wil de concurrent net doen alsof bureaus zoals wij geen “hot shop”-mentaliteit hebben. Onzin de mensen maken het bureau. En er heerst een mentaliteit van sturm und drang. We praten tegenwoordig in dagen in plaats van maanden.’
Wat hoopt u bij de inzendingen in de categorie Retail aan te treffen?
‘Als je het hebt over moeilijke tijden, dan geldt dat natuurlijk met name voor retail. Zelden zal een categorie zo snel hebben moeten veranderen als Retail. Online oriëntatie en verkoop heeft alle zekerheden op zijn kop gezet. Ik zou graag nuchter koopmanschap terug willen zien in de cases. Een antwoord op de nieuwe ontwikkelingen. Maar ook gebruik van nieuwe methoden en middelen indien zinvol. Ik zal me ook persoonlijk druk maken voor kleinere cases. Ik hoop dat ze worden ingestuurd. Ik weet hoe vaak die erbij inschieten maar vaak veel inventiever zijn dan die met de grote budgetten.’
Wat is uw motivatie om deel te nemen als jurylid?
‘Dit vak heeft me veel gegeven maar ik ben iemand die zich altijd vol overgave 100% stort op de klanten waarvoor ik verantwoordelijk ben (geweest). Ik herinner me nog mijn “McDonald’s-tijd” met elke ochtend de omzet- en transactiecijfers van de dag ervoor. Lekker kort op de bal. Maar naast klanten is het ook nodig om naar de status van het vak te kijken. En dat baart me zorgen. Prijzen zoals de Esprix moeten kunnen meehelpen aan een verbetering van de kwaliteit. Met het bepalen van de succesfactoren maar ook gewoon cases bouwen om te leren van elkaar. Daarom doe ik graag mee in een jury.’
Waarom zouden merken en bureaus met de Esprix mee moeten doen?
‘Een case schrijven, en ik weet hoe weinig tijd daarvoor vaak is, is ook een toetsing van jezelf. En daarmee meteen een leermoment voor waar je vandaag mee bezig bent. Alle merken en bureaus zouden zichzelf op die manier regelmatiger de maat moeten nemen.’
-
Redactie Bureaus
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/bureaus/
- Profiel »
- award
- jury
- DDB & Tribal
- inspiratie
- Esprix
- inzendingen
- interactief
- retail
- creatie
- Christiaan van Mansveld
- cases
- interview
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Landelijke preventiecampagne moet... 28-03-2024
- [branded content] Somnox wil... 28-03-2024
- Swinkels start campagne voor... 28-03-2024
- Glasnost volgt NewsLab op als pr... 28-03-2024
- Shortlist SAN New Kids on the Block... 27-03-2024
- On kiest voor Gardeners27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing