ADCN benoemt 'zware, internationale jury'

ADCN benoemt 'zware, internationale jury'
  • Bureaus
  • 12 jan 2015 @ 10:19
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • AwardReclameCreatie

De ADCN heeft voor de Lampen 2015 een zware jury samengesteld. In elke jury zitten zowel internationale als Nederlandse topcreatieven, waarvan een aantal met juryervaring bij Cannes Lions en de D&AD.

Samen hebben de juryleden honderden Lampen, Leeuwen en Pencils gewonnen. In de jury zitten ook winnaars van een Dutch Design Award, Emmy en Gouden Kalf. De ADCN wil van de Lampen 'de beste creative review van het jaar' maken.

Managing Director Dinesh Sonak van ADCN: 'Onze leden en inzenders hebben aangegeven dat ze graag geïnspireerd en uitgedaagd willen worden door een zware jury, die de norm jaar na jaar aanscherpt. De ADCN heeft de ambitie om van het Nederlandse creatieve collectief het beste en meest innovatieve ter wereld te maken. De Lamp staat symbool voor topcreativiteit in advertising en design en excellente craft. Daar hoort een jury bij die op het hoogste niveau prijzen heeft gewonnen en de benchmark van het beste werk in de wereld kent en neerzet. Elke jury bestaat uit een ideale mix aan talent, ervaring en perspectieven, met voldoende Nederlanders om de Nederlandse context van het werk goed te kunnen beoordelen.'

Een deel van de juryvoorzitters is al bekend:

  • Digital Advertising & Digital Design – Laura Jordan Bambach, Creative Partner van Mr. President en de 2013-2014 President van de D&AD in Londen 
  • Print & Outdoor – Katrien Bottez, Executive Creative Director van Duval Guillaume in Antwerpen, jurylid van de Titanium & Integrated categorie van Cannes Lions in 2014, en winnaar van tientallen Leeuwen. 
  • Activation – Mark Bernath, Executive Creative Director, Wieden + Kennedy Amsterdam en winnaar van o.a. de Grand Prix van Cannes Lions met werk voor Nike en Heineken. 
  • Media & Branded Content – Arthur Herpel, Strategy & UM Studios Partner, UM en jurylid bij Cannes Lions en Eurobest in 2014. 
  • Product & Packaging Design – Dan Germain, Group Head of Brand & Creative, Innocent, bestuurslid van de D&AD in Londen en ‘Designer of the Year’ in 2014 in het Verenigd Koninkrijk.

Onder de juryleden bevinden zich de meest bekroonde creatief directeuren van Nederland van de afgelopen paar jaar, waaronder Liza Enebeis van Studio Dumbar, Darre van Dijk van Ogilvy & Mather, Bart Mol van DDB & Tribal Amsterdam, Ben Imhoff van Etcetera, Mark Muller van FHV BBDO, Bram Tervoort van Lemz, Martin Terhart van 180 Amsterdam en Carlo Cavallone van 72andSunny. Gastjuryleden uit het buitenland zijn o.a. Tobias van Schneider (Lead Product Design van Spotify in Stockholm en New York) en Luiz Risi (Art Director van Google Zoo in Parijs). De complete jury wordt in de komende week bekend gemaakt.

Ook zijn verschillende Nederlandse Cannes Lions-juryleden uitgenodigd, waaronder Claire Parker (DesignBridge) en Roel Welling (Wefilm). Emmy-winnaar Mark van der Werff van RTL Concepts en Gouden Kalf-winnaar Bram Schouw (Hazazah) zitten ook in de jury.

Inzendingstermijn verruimd tot 21 januari

Op verzoek van veel bureaus wordt de inzendperiode verlengd tot en met woensdag 21 januari. De Uitreiking vindt plaats op dinsdag 7 april in Paradiso.

Eerder kondigde de ADCN al aan de Lampen qua opzet te gaan versimpelen en met meer inhoudelijke verdieping en een verbeterd PR-programma te komen. Zo is er een nieuwe structuur (met Advertising, Design en Craft Lampen), zijn er nieuwe categorieën (o.a. ‘Media & Branded Content’ en ‘Digital Design’), komt er een klein festival op 7 april (de dag van de Uitreiking) en houden de jury’s feedback sessies op 8 april. Tevens organiseert de ADCN op 9 april een event met case presentaties van alle Gouden Lamp-winnaars en hun klanten aan de top 50 marketing/media van Nederland. De briefing voor de Young Talent Lamp 2015 is gemaakt in samenwerking met Jonge Honden en SIRE. De opdracht is om creatieve oplossingen te bedenken voor het maatschappelijke probleem ‘eenzaamheid’. ADCN-voorzitter Lode Schaeffer (Indie) is voorzitter van de Young Talent jury. 

Eind vorig jaar werd ook de samenstelling van het ADCN-bestuur op de schop genomen. 

Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken