Lemm en Hölscher (Big Bang) bieden muzikale communicatie

Lemm en Hölscher (Big Bang) bieden muzikale communicatie
  • Bureaus
  • 7 mei 2015 @ 15:16
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarketingInspiratieStrategieNieuwkomersMuziek

In de VS is ‘musical communication’ een officiële studie, in Nederland leeft het nauwelijks. Daar wil het nieuwe communicatiebureau Big Bang, opgericht door reclameprofessionals Ruby Lemm en Marcel Hölscher, verandering in brengen. Het bureau zet in op muzikale communicatie en gebruikt muziek voor merkpositionering.

'Mensen hebben in het constant veranderend digitaal tijdperk behoefte aan de menselijke maat', zegt mede-oprichtster Ruby Lemm van Big Bang. 'Niet de klant maar de mens staat centraal. Het is tijd voor een brede visie op communicatie die alle aspecten van muziek meeweegt, vanaf de oorsprong van muzieknotatie tot en met de effecten en beïnvloeding van muziek op ons gedrag. Muzikale communicatie brengt met belangrijke inzichten vanuit muziek, psychologie én communicatie de magie terug in ons vak. Het oor krijgt de hoofdrol in communicatie in plaats van een bijrol.'

Big Bang gebruikt muziek als bron voor de positionering van merken. In luistersessies met klant en consument koppelt het merken aan emoties. 'We creëren de basis voor de unieke merkidentiteit: een muzikaal domein met bijbehorende visuele identiteit', zegt Lemm. 'Muziek is ons meest fundamentele communicatiekanaal. Het beïnvloedt direct ons denken en zelfs ons (koop)gedrag, vaak zonder dat we er ons bewust van zijn.' De consument wil emotioneel geraakt worden. Muziek is daarbij de sterkste communicatievorm om mensen dieper en langduriger te raken.

Marcel Hölscher stelt dat muzikale communicatie merken niet alleen krachtiger maakt door zich scherper te profileren, maar ook gebruikt kan worden als bindmiddel om intern de sociale cohesie tussen medewerkers te versterken. 'Wij zijn nu bijvoorbeeld aan de slag voor een klant waarbij we muziek letterlijk als "Living the Brand"-communicatievehikel inzetten. En voor een ander merk creëren we nieuwe kansen met muziek op alle touchpoints in de customer journey. Daarnaast onderzoeken we samen met de Vrije Universiteit Amsterdam de economische meerwaarde van muzikale communicatie voor een merk. Het begint allemaal bij heel goed luisteren, dan zijn de mogelijkheden en toepassingen letterlijk onbegrensd.'

Ruby Lemm is ruim 25 jaar werkzaam in de communicatie waarvan de laatste tien jaar als zelfstandig ondernemer bij Ruby’s Glue en Skipintro. Daarvoor werkte ze in diverse management-functies bij DDB, Publicis en DMB&B. Marcel Hölscher draait al even lang mee. Hij vervulde 17 jaar diverse management-functies bij Publicis Groep, waarvan de laatste vijf jaar managing partner bij Saatchi & Saatchi/Leo Burnett.



Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken