Vijf vragen aan Frans Vriesendorp (INDG) over Amikasa

Vijf vragen aan Frans Vriesendorp (INDG) over Amikasa
  • Bureaus
  • 15 mei 2015 @ 14:29
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • AwardWebsiteDigitaalInterviewInspiratie

Vijf vragen, vijf antwoorden. Een vaste rubriek op MarketingTribune.nl, maar soms zetten we hem thematisch in. Deze maand: de vijf Nederlandse bureaus die op 19 mei een Webby Award mogen ophalen in New York voor de beste websites wereldwijd. Onlangs zaten ze allemaal aan tafel bij DWDD, nu leggen we ze in de aanloop naar de uitreiking vijf vragen voor. Vandaag: Frans Vriesendorp, CEO van online marketingbureau INDG, verantwoordelijk voor het innovatieve interieurplatform Amikasa.

Waarom is deze Webby Award zo bijzonder voor je? Of droom je stiekem van een nog mooiere prijs?

Frans Vriesendorp: 'Na een lange periode waarin we in stilte aan Amikasa hebben gewerkt, was dit het eerste moment dat we naar buiten kwamen om te peilen waar we staan, met name in het Internationale krachtenveld van lifestyle-apps. Vanuit dat perspectief is het een gigantische aanjager voor iedereen die er aan werkt – een Webby Award voor de allereerste live-versie van het platform!'

Wat maakt jullie winnende website zo uniek?

'Boven alles de wijze waarop we een aantal technologische ontwikkelingen op een simpele manier beschikbaar maken. Het “bouwen” van je kamer, het spelen met je inrichting en het kunnen rondlopen door je eigen virtuele wereld wordt snel complex, en er is een continue druk om wat mogelijk is ook aan de gebruiker aan te bieden. We proberen dat juist niet te doen en de technologie voor je te laten werken. Dat klinkt als een cliché, maar ik denk dat je het echt merkt als je met de app speelt en hij je “helpt”. Daarnaast is de kwaliteit van de Augmented Reality-feature, waarbij de omgeving realistisch mee wordt genomen in de belichting van het object dat je plaatst (nu nog een beetje verstopt achter het info-panel van ieder product) de echte wow-factor.'

Wat is bij het brede publiek het grootste misverstand over websites bouwen en hoe kun je dat oplossen?

'Websites die zich richten op de long-tail en het bereiken van een groot publiek over alle kanalen maken vaak gebruik van standaard platformen met vrij levenloze user interfaces. Aan de andere kant heb je de zogenaamde campagne-sites en apps die eenmalig zijn gebouwd zonder rekening te houden met gebruik over een langere periode en die qua user experience veel verder gaan. Hierdoor bestaat het hardnekkige misverstand dat schaalbaarheid tegengesteld zou zijn aan een prijswinnend concept. Bijna automatisch gaan veel partijen er vanuit dat er een keuze tussen die twee moet worden gemaakt: wij zien juist dat je de rijkheid van de experience enorm kan vergroten door een (extreem) schaalbare setup.'

Welke online trend gaat jullie werk helemaal op z'n kop zetten?

'Net zo makkelijk als we nu tv’s of kleding online aanschaffen, denken wij dat iedereen uiteindelijk furniture online zal willen kopen. Daar is alleen meer digitale support voor nodig, die nu nog nauwelijks wordt geboden. Afhankelijk van het land blijven online meubelverkopen nu steken op 10% van de totale markt. De missing link hier is volgens ons het realistisch kunnen ervaren van ieder design in je eigen huis, zonder technologische barrières. Tot voor kort had je altijd een geprinte marker nodig en zag Augmented Reality er verre van realistisch uit. Je kon het publiek simpelweg niet overtuigen om vanuit zijn woonkamer dit soort aankopen te doen. Een game-achtige, niet al te mooie visualisatie van een product dat op je kamer lijkt te zijn geplakt, helpt absoluut niet bij het kunnen beoordelen of je dit product graag in je huis zou willen hebben staan. Wij denken dat dit met behulp van Amikasa, en alle applicaties die daar mee samenhangen, doorbroken wordt – ieder product kun je straks zien alsof je het vast hebt, alsof het al in je huis staat.'

Wat voor soort website zou nou bij uitstek door jouw bureau onder handen moeten worden genomen? Waarom juist die?

'Digitale experiences rondom producten die in hoge mate kunnen worden gepersonaliseerd zijn voor ons (INDG, red.) het meest interessant. Automotive en fashion voorop. Wij zien bij car configurators bijvoorbeeld dat deze ooit voorop liepen in het gebruik van 3D, maar dat die ontwikkeling de laatste jaren lijkt stil te staan, gegijzeld door de schaal waarop alles moet gebeuren. Fashion ontwikkelt zich juist heel snel, maar komt van een geweldige achterstand, vanwege de enorme collecties en de hoge omloopsnelheid. “Customization” staat hier zo centraal dat het voor ons ontzettend interessant is omdat we onze technologie hier bijna één-op-één kunnen inzetten.'

Interview: Jeroen Mirck, platformmanager Bureaus van MarketingTribune.

Bekijk alle vijf winnaars in de recente uitzending van De Wereld Draait Door. In de loop van deze week volgen op MarketingTribune.nl meer interviews met de winnaars. 



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken