Nederland opereert in Cannes als 'Made in Amsterdam'

Nederland opereert in Cannes als 'Made in Amsterdam'
  • Bureaus
  • 15 jun 2015 @ 10:54
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • BrandingCannesCreatieEvenement

De initiatiefnemers achter de ‘Embassy of Dutch Creativity’, de Holland-promotie tijdens het internationale festival Cannes Lions, hebben maandag het programma van hun activiteiten bekendgemaakt. Donderdag 25 juni vertegenwoordigen ambassadeurs, afgevaardigden van meer dan 30 creatieve bureaus, Nederland en Amsterdam als creatieve hoofdstad. Daarvoor is een speciaal motto onthuld: 'Made in Amsterdam'.

Voor de organisatie van dit initiatief heeft een enorm aantal brancheclubs de handen ineen geslagen: ADCN, DDA, Dutch Digital Design, IAA Nederland, Orange Lions en VEA.

Het programma richt zich puur op internationale bezoekers. In de ochtend is er een Creative Talent Breakfast voor internationaal talent met sprekers Mark van der Heijden (The Backpacker Intern), Alex Bennett Grant (WE ARE Pi) en Jose Berengueres (Robotics Lab, UAE University). Zij vertellen over werk, leven en creative culture in Amsterdam. Daarna vindt ‘s middags een Creative Leadership Lunch plaats voor internationale CMO’s en marketing managers met sprekers Mark van Iterson (Heineken) en James Veenhoff (Denim City). Daarna is er een borrel en diner met met sprekers Wesley ter Haar (MediaMonks) and Joost Haartsen (Amp.Amsterdam) en live muziek.

De afgelopen weken sloten nog zo’n tien nieuwe internationaal georiënteerde bureaus aan als partner en ambassadeur. De lijst beslaat een brede mix van advertising, design, productie- en digitale bureaus: 100% Halal, Achtung!, Addikt, Amp.Amsterdam, Artbox, Brenninkmeijer & Isaacs, BSUR, Caviar Amsterdam, Code d'Azur, Dawn, DAY, Digitas LBi, Hazazah, INDG, Indie, Khanna Reidinga, M-OST, Made For Digital, MediaMonks, Minivegas, N=5, Ogilvy, Superhero Cheesecake, SuperHeroes, Tam Tam, The Ambassadors, UM Studios, VBAT, WeFilm, XXS en Yune. Daarnaast steunen verschillende marktpartijen het initiatief, waaronder 123RF, Adobe, Facebook en Stichting Tick.

Amsterdam als Creative Capital

Volgens New York Times-journalist Russell Shorto is Amsterdam de meest liberale stad ter wereld en de reden dat creatieven zich thuis voelen in de hoofdstad. Wired noemt Amsterdam ‘the gateway to continental Europe and a launch pad for global innovation’. Voor veel merken de reden om voor hun wereldwijde en Europese campagnes te werken met Amsterdamse bureaus. In de tot Nederlands paviljoen omgetoverde tent op de boulevard vlakbij het Palais des Festivals wordt het programma aangeboden onder de vlag van het Amsterdamse thema. Vanuit het concept van David Snellenberg (Dawn) en het design van creatief Ewout Boonstra wordt de uitstraling ‘Made in Amsterdam’ in rood en wit op zwart kracht bij gezet.

Barbera Wolfensberger, boegbeeld en voorzitter Topsector Creatieve Industrie: ‘Onze creatieve industrie is een van de belangrijkste visitekaartjes naar het buitenland. Toch halen we daar niet altijd genoeg uit, met name omdat we te weinig gezamenlijk optrekken. Daarom is de Embassy of Dutch Creativity in Cannes een goed initiatief - ik verwacht dat het een groot succes wordt.’

Antoinette Hoes, lid Dutch Creative Council: ‘Cannes Lions bestaat lang en Nederlanders verzamelen zich er al jaren, maar vaak omgeven ze zich met andere Nederlanders, waardoor ze niet alle kansen benutten die het biedt. Door de Embassy of Dutch Creativity te richten op internationaal publiek en scherp te kiezen voor contacten met potentiele opdrachtgevers wordt daar nu echt iets aan gedaan.’

IAA Global steunt 'Embassy'

De ‘Embassy’ maakt gebruik van de locatie en faciliteiten van IAA Global, dat op initiatief van IAA Nederland voor het eerst officieel aanwezig is op het Cannes Lions Festival. De activiteiten maken officieel onderdeel uit van het festivalprogramma en krijgen de benodigde steun vanuit het Cannes Lions-netwerk. Er wordt op locatie ook content gemaakt voor IAA TV en voor andere binnenlandse en buitenlandse mediapartners.

Berichten op social media worden verspreid met de hashtags #EmbassyofDutchCreativity en #IAACannes. 

Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken