Lemz herpositioneert Ikea: 'Aandacht maakt alles mooier'

Lemz herpositioneert Ikea: 'Aandacht maakt alles mooier'
  • Bureaus
  • 10 aug 2015 @ 10:14
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • BrandingStorytellingMerkenCampagnesMarketing

Ikea Nederland heeft zondag het startschot gegeven voor zijn nieuwe merkpositionering. Dit gebeurde met een zogenoemde ‘road block’ rond 20:00 uur op alle Nederlandse tv-zenders. Reclamebureau Lemz is verantwoordelijk voor de nieuwe koers, die wordt ondersteund door de pay-off 'Aandacht maakt alles mooier'. Doel is een hernieuwde kennismaking met het woonwarenhuis. In de campagne wordt het verhaal achter Ikea verteld vanuit het perspectief van designers.

‘Aandacht maakt alles mooier’ breekt met het beeld dat Nederland tot nu toe zag van Ikea. Het woonwarenhuis neemt Nederland mee op reis in de verhalen achter het merk. De eerste campagne laat zien hoe Ikea-ontwerpers dagelijks met veel passie, energie en aandacht bezig zijn om nieuwe producten en collecties te ontwerpen, teneinde een beter dagelijks leven te creëren voor zoveel mogelijk mensen. De ontwerpers hanteren hierbij het Democratic Design-principe, dat al sinds 1976 bestaat.

Democratic Design

Jeroen Hubert, Country Marketing Manager van Ikea Nederland: 'Democratic Design is een methode gestoeld op vijf dimensies die wij in elk individueel productieproces hanteren: vorm, kwaliteit, functie, duurzaamheid en een lage prijs. Elk product wordt ontworpen vanuit deze vijf oogpunten die allemaal moeten kloppen. We willen de beste producten tegen de laagste prijs verkopen. Als je hier bij stil staat, zie je dat het contradicties zijn. Hoe zorg je dan voor een goede balans tussen die dimensies? Het antwoord daarop is aandacht. Immers: wanneer je aandacht aan iets besteedt, wordt het leven net dat beetje mooier. Juist daar is Ikea zo goed in en dat willen we graag met Nederland delen.'

Gedurende het jaar lanceert Ikea samen met Lemz een aantal campagnes binnen de nieuwe merkpositionering. Daarnaast verschijnt gedurende het jaar ook een aantal mini-commercials, waarin de focus ligt op nieuwe en tijdelijke collecties. Het woonwarenhuis kondigde eerder al aan het aantal designcollecties fors te verhogen, tot wel tien per jaar. In een aantal van deze collecties werkt Ikea samen met bekende interieur- en modeontwerpers. In de nieuwe catalogus, die uiteraard ook uitgaat van het thema ‘Aandacht maakt alles mooier’, is een aantal van deze collecties opgenomen.

Bekijk hieronder de eerste tv-commercial die op zondag 9 augustus grootschalig is gelanceerd. De nieuwe positionering komt terug in alle kanalen van het woonwarenhuis, van televisie en Ikea.nl tot social media en in de winkels.



Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken