Joint promotions profiteren van aantrekkende economie

Joint promotions profiteren van aantrekkende economie
  • Bureaus
  • 14 sep 2015 @ 09:35
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • PromotieInstore marketingActiesCampagnes

2015 zou het jaar van de waarheid worden voor joint promotions, zo zonder WK of EK voetbal en ook geen Olympische Spelen. Promotional Partners voorspelde dit voorjaar dat in plaats daarvan de aantrekkende economie dit jaar de drijvende kracht gaat worden achter de stimulans van het groeiende aantal joint promotions. Heeft het actiemarketingbureau daar gelijk in gekregen?

In het eerste halfjaar van 2015 werden er 3.901 landelijke joint promotions geregistreerd. Dat is weliswaar een daling van 1,3% ten opzichte van de 3.951 van de eerste helft van 2014, maar zonder WK, EK en Olympische Spelen kunnen we wel degelijk concluderen dat de aantrekkende economie een positief effect heeft gehad op het aantal joint promotions in het eerste halfjaar van 2015. In de inmiddels reeds 20 jaar dat Promotional Partners het aantal landelijk gevoerde joint promotions registreert, volgt de eerste helft van 2015 op de derde plaats na 2014 (3.951) en 2012 (4.074).

Meer cadeau-acties

Een aantal opvallende zaken passeerden deze eerste helft van 2015 de joint promotion revue. Als we de drie promotionele hoofdcategorieën bekijken, te weten cadeau-, kans- en kortingsacties, dan viel allereerst op dat de cadeau-acties (premiumacties genaamd) aan een enorme comeback bezig zijn. Het aantal cadeau-acties steeg met maar liefst 11% van 804 naar 891 acties! Dit terwijl het aantal kans-acties daalde met 7% (1.926 in eerste helft van 2015 om 2.071 in 2014) en het aantal kortingsacties (prijsacties) nagenoeg gelijk bleef (1.084 in 2015 om 1.076 in 2014).

De comeback van de cadeau-acties is grotendeels op het conto van de toenemende out of pocket budgetten toe te schrijven. De aantrekkende economie zorgt bij veel merken voor beduidend meer activiteit vanuit de promotionele kalender, met cadeau-acties steeds vaker als uitgangspunt (DVD's, VOD, boeken/stripboeken, mini uitgave spel, schoonheidsbonnen, etc.). Deze cadeaus moeten worden ingekocht, maar zorgen uiteindelijk bij het merk voor substantieel meer extra omzet dan dat de out of pocket kosten bedragen. Valentijnsdag, Moederdag en Vaderdag nemen het in een jaar zonder groot sportevenement moeiteloos over van de promotionele perikelen rondom een EK, WK of Olympische Spelen, die conclusie mogen we gerust trekken.

Groei bij supermarkten en detailhandel

Een ander opvallend aspect was dat een aantal branches een forse plus lieten noteren, waarvan de branche Supermarkt/FMCG verantwoordelijk was voor de grootste plus (+4%). Feitelijk gezegd: 130 acties meer dan in de eerste helft van 2014. Ook de branche Retail (+95 acties) liet zich niet onbetuigd, terwijl de branche uitgeverijen wederom een enorme klap te verduren kreeg (-141 acties = -4%). De branches Merkfabrikanten, Leisure, Dienstverleners en 100% Online lieten halverwege 2015 een stabiele tussenstand noteren ten opzichte van 2014.

Met merken die steeds vaker naar de inkoop van cadeaus/premiums grijpen om hun consumenten te verrassen of over de streep te trekken én met de Sint en Kerst in aantocht, zullen we een goede kans maken op een nieuw jaarrecord (nu 7.688). Zal in 2015 voor het eerst de magische grens van 8.000 landelijke joint promotions worden doorbroken?

Succesvolste acties dit halfjaar

Van alle joint promotions van het eerste half jaar van 2015, zijn drie van deze acties bovengemiddeld. Alle drie deze acties zijn cadeau-acties en weerspiegelen goed wat eerder al vastgesteld was: cadeau-acties zijn up and running. Volgens Promotional Partners waren dit de succesvolste:

1. De Dierenplaatjes actie van AH met Freek Vonk
Klanten van Albert Heijn konden vier weken lang sparen voor dierenplaatjes met de populaire bioloog Freek Vonk in de hoofdrol. Bij elke € 10,- aan boodschappen kreeg de klant een setje met vier dierenplaatjes cadeau. 'In onze optiek dé actie van de eerste helft van 2015! Weer creëert AH een beleving rondom een promotie en dat zorgt doorgaans voor de meest succesvolle campagnes. Dit getuigt van slimme marketeers.'

2. O.b. actie met gratis top DVD's
Bij aankoop van een O.b. voordeelverpakking ontving de klant een gratis DVD. Er was keuze uit Alles is Liefde, Alles is Familie of De Heineken Ontvoering. 'Film (zowel DVD als VOD) blijft een populair premium als het gaat om joint promotions. O.b. speelt hier goed op in door een gratis DVD aan te bieden.'

3. Zwitsal met Sportfondsen Nederland en Optisport bij Kruidvat
Bij aankoop van één van de Zwitsal actieverpakkingen ontving je een gratis babyzwemles bij Sportfondsen Nederland of Optisport. 'Steeds meer merken richten zich op maatschappelijk verantwoordelijke partners en daar speelt Zwitsal, een merk met nog steeds een zeer hoog 'aaibaarheidsgehalte' erg slim op in. Sporten is gezond.'

Promotional Partners is een actiemarketingbureau met als specialisme joint promotions. het bureau ontwikkelt joint- en sales-promotions voor diverse retailketens, merkfabrikanten, uitgeverijen en dienstverleners. 

Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken