MassiveMusic ontwikkelt muzikale identiteit voor UBS
- Bureaus
- 2 sep 2015 @ 11:58
- Link
-
Redactie Bureaus
Redactie
MarketingTribune - CreatieMerkenInspiratieCampagnesMuziek
- 2 sep 2015 @ 11:58
- Redactie Bureaus
UBS heeft een nieuwe muzikale identiteit geïntroduceerd als onderdeel van de wereldwijde rebranding van de bank. De gerenommeerde bankengigant was bezig met een wereldwijde rebranding en vroeg muziekbureau MassiveMusic om hier een essentiële bijdrage aan te leveren in de vorm van een muzikale identiteit die aansluit bij de mondiale aanwezigheid en geschiedenis van het merk UBS. Dat vertaalde zich in drie akkoorden.
Het nieuwe muzikale UBS-logo werd op 1 september geïntroduceerd en bestaat uit drie akkoorden die gespeeld worden op de grootste piano ter wereld. Dit muzikale logo zal gebruikt worden in alle touchpoints: niet alleen de reclame-uitingen, maar ook bij telefonische bankiersdiensten en online content. De nieuwe identiteit van de bank zal voor het eerst te beluisteren zijn in de nieuwe campagne ‘Life Questions’ die Publicis UK voor de bank heeft gemaakt.
Na een spannende pitch won MassiveMusic de opdracht door met iets origineels te komen, iets dat afweek van de oorspronkelijke opdracht. Tommy Zee, creative director van MassiveMusic: 'In de briefing stond: “niet alleen maar piano”. En van ons kregen ze... alleen maar piano. Maar niet zomaar een gewone piano. We hebben de best klinkende piano ter wereld gebruikt, die toevallig ook nog eens de grootste piano ter wereld is. Hij is 3,6 meter hoog en je moet de trap nemen om erop te kunnen spelen. Het bijzondere ingrediënt in dit verhaal was David Klavins - een meesterpianobouwer met een missie om de best klinkende piano ter wereld te bouwen.'
Het verhaal van David Klavins is in feite hetzelfde als dat van USB, aldus Zee. 'Ze proberen zich te onderscheiden. Niet omdat ze zo nodig anders moeten zijn, maar gewoon omdat ze beter willen zijn dan de rest. We hadden geen zin om een simpel en catchy deuntje te schrijven voor hun marketingafdeling. We wilden een oprecht en muzikaal moment creëren, van mensen voor mensen. Dus in plaats van een vrolijk riedeltje, zoals de meeste muzikale logo's van tegenwoordig, kozen we voor een eenvoudige, maar krachtige progressie van drie akkoorden - ze vertellen het verhaal van UBS en passen heel goed bij hun visuele stijl.'
Hoe bouw je een muzikale identiteit?
Geluid is volgens Massive Music een krachtig middel om merken onder de aandacht te brengen en om communicatie tussen verschillende culturen mogelijk te maken. Net als de visuele identiteit (zoals logo, kleuren en lettertype van een merk) is muzikale branding een effectieve manier om het verhaal van een bedrijf te vertellen.
Michiel Cremers, director of Music & Brands bij MassiveMusic: ‘Grote, internationale merken hebben zoveel contactpunten en produceren zoveel content – zo maken steeds meer bedrijven hun eigen online films – dat ze steeds meer geluid en muziek gaan gebruiken, en dus is het belangrijk dat er richtlijnen zijn die gebaseerd zijn op een muzikale identiteit.’
Bij ieder muzikaal brandingproject gebruikt MassiveMusic een procedure die bestaat uit negen stappen, al probeert men het ook nog 'open' te houden. 'We doen uitgebreid onderzoek, nemen interviews af en proberen zoveel mogelijk te weten te komen over de cultuur van een bepaald merk. We bestuderen niet alleen hun muziek, maar duiken ook in de geschiedenis en de tradities van het merk. Daarnaast zijn we voortdurend op zoek naar originele ideeën die we kunnen omzetten in creatieve concepten.’
Na meer dan tien jaar ervaring met de ontwikkeling van muzikale identiteiten, gelooft MassiveMusic dat het creatieve aspect niet de grootste uitdaging is, maar de uitvoering ervan. Het moeilijkste is om een muzikale identiteit met succes uit te rollen binnen een volledige organisatie, zegt Cremers. ‘Ervoor zorgen dat iedere stakeholder, van medewerkers tot de directie, de muzikale identiteit op de juiste manier gebruikt, er toegang toe heeft en er enthousiast over is, dat kan best lastig zijn. Enthousiasme is erg belangrijk.’
MassiveMusic probeert altijd zoveel mogelijk draagkracht te creëren voor de nieuwe muzikale identiteit van hun klanten, bijvoorbeeld via lancering tijdens een speciaal evenement. ‘De meeste mensen zijn gek op dit soort evenementen,’ zegt Cremers. ‘Het genereert enthousiasme en zorgt ervoor dat ze veel sneller bereid zijn om direct met het nieuwe geluid of de nieuwe muziek aan de slag te gaan.’
-
Redactie Bureaus
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/bureaus/
- Profiel »
- merk
- Sonic Branding
- UBS
- branding
- imago
- Publicis
- marketing
- identiteit
- logo
- bureau
- muziek
- Three Chords and The Truth
- campagne
- piano
- MassiveMusic
- bank
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Landelijke preventiecampagne moet... 28-03-2024
- [branded content] Somnox wil... 28-03-2024
- Swinkels start campagne voor... 28-03-2024
- Glasnost volgt NewsLab op als pr... 28-03-2024
- Shortlist SAN New Kids on the Block... 27-03-2024
- On kiest voor Gardeners27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing