Ernst-Jan Smids (Jump) over samenwerking met FHV BBDO

Ernst-Jan Smids (Jump) over samenwerking met FHV BBDO
  • Bureaus
  • 22 okt 2015 @ 11:50
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • InterviewReclameZakelijkStrategie

Een opmerkelijke krachtenbundeling: het kwakkelende reclamebureau FHV BBDO gaat actief samenwerken met retailbureau Jump! Communicatie. Beide bureaus betrekken vanaf november zelfs samen een kantoor, in het verzamelgebouw van moederbedrijf Omnicom. Wat ligt aan deze verandering ten grondslag? MarketingTribune vroeg het aan Ernst-Jan Smids, die als CEO van Jump! Communicatie ook leiding gaat geven aan beide bureaus. 'Het is geen fusie.'

Het nieuws van deze samenwerking komt in een jaar waarin FHV BBDO nou niet bepaald is toegelachen door het geluk. KPN-dochter Hi haakte dit voorjaar af als klant, wat geldt als een grote klap. Daarna vertrokken meerdere sleutelfiguren. In april stapte executive creative director Mark Müller na vijftien jaar FHV over naar Achtung. In mei volgde de creatieve directie, bestaande uit Emilio de Haan en Rogier de Bruin, die het niet eens zou zijn met de koers van het bureau. Vervolgens maakte ook managing director Barbera Wolfensberger in juni haar vertrek bekend.

Samen verhuizen naar Omnicom-gebouw

In november nemen FHV BBDO en Jump! beide hun intrek op de tweede verdieping in het Omnicom-verzamelgebouw aan de Generaal Vetterstraat in Amsterdam. Ernst-Jan Smids, mede-oprichter van Jump!, bevestigt tegenover MarketingTribune dat de samenwerking en verhuizing naar een gezamenlijk pand een verzoek is van moederbedrijf Omnicom.

'Een pand delen met andere Omnicom-bureaus biedt FHV BBDO de mogelijkheid om te profiteren van de overige in het pand aanwezige Omnicom-expertise zoals mobiele ervaring, evenementen en content producties', aldus het persbericht dat beide bureaus afgelopen week verstuurden. En over de directe samenwerking met Jump! Communicatie: 'FHV BBDO’s merkexpertise kan retailcommunicatie verrijken door het merk beter voelbaar te maken in alle touchpoints van overweging tot aankoop. En omgekeerd kan de expertise van Jump! heel waardevol zijn voor FHV-klanten door het moment van aankoop nadrukkelijker mee te nemen in ideeën en campagnes.'

'Extreem spannend, maar géén fusie'

'Een extreem spannende propositie in de Nederlandse markt', zo noemt managing director St. John Walshe van BBDO Europe de samenwerking. ‘Goede merkideeën werken het beste wanneer we continu blijven praten met de consument tot het moment van aankoop en verder.'

Ernst Jan Smids, CEO van Jump! Communicatie, zei bij de bekendmaking van de samenwerking: ‘De liefde voor het bouwen van merken en voor effectieve reclame zit diep in de genen van FHV. Die passie en strategische denkkracht zijn een prachtige aanvulling van de resultaatgerichte "can do"-mentaliteit van Jump! en andersom. Met elkaar voelen we de vibes om een echte gamechanger neer te zetten.'

Je benadrukt dat het geen fusie is, maar wat voor samenwerking zijn Jump en FHV BBDO dan precies aangegaan?

Ernst-Jan Smids: 'Vanuit een complementaire basis gaan we elkaar opzoeken en versterken waar dat toegevoegde biedt voor onze klanten. Ook bij pitches kunnen we onszelf eventueel als één front presenteren. Jump! werkt echter ook samen met andere bureaus en blijft dat doen.'

Jij gaat de functie van CEO vervullen voor de gezamenlijke bureaus. Is dat geen opmaat naar een fusie?

'Nee, FHV BBDO en Jump! zijn sterke stand-one proposities en moeten dat ook blijven. De combinatie kan een 1+1=3 opleveren.'

Hoe kwamen jullie bij elkaar terecht? Hebben jullie al eerder samengewerkt aan projecten of campagnes?

'Ik ken FHV BBDO al uit mijn tijd van ReklameTeam waarin we ook samenwerkten op onder meer Albert Heijn, KPN en Randstad. Verder is Barbera Wolfensberger jarenlang mijn klant geweest toen ze bij HEMA zat. We hebben altijd contact gehouden. Ook toen ze CEO van FHV BBDO werd.'

Heeft de krachtenbundeling te maken met de moeilijke fase die FHV BBDO momenteel doormaakt?

'Nee, het past in het internationale beleid om bij kleinere landen meer slagkracht te kunnen leveren door synergie te zoeken.'

Wat gaan we op korte termijn merken van de samenwerking? Zitten er al gezamenlijke projecten in de pijplijn?

'Het is nog vers natuurlijk, maar de synergie is er meteen in de combinatie. Dat aangevuld met de komst van Mark de Jonge (ex-Praxis) geeft ons gezamenlijk een sterk front. Dat gaan we natuurlijk uitdragen. Hopelijk leidt dat ertoe dat we snel in de interessante pitches meedraaien.'

Interview: Jeroen Mirck, platformmanager Bureaus van MarketingTribune.  

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken