Opinio voorspelt kans op een Effie

Opinio voorspelt kans op een Effie
  • Bureaus
  • 12 okt 2015 @ 10:33
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • AwardOnderzoekAppsEffect

De effectiviteit van communicatie is veel minder onvoorspelbaar dan vaak gedacht. Onderzoeksbureau Stredge heeft met de nieuwe app Opinio voor de komende Effie-uitreiking een controletest gedaan op alle genomineerden in de categorie Merkcampagnes van dit jaar. Met opvallende uitkomsten.

Bij Opinio komen de campagnes van Telfort, Andrélon en Jumbo als beste uit de bus. Op basis van die uitkomst zijn deze cases dus favoriet voor een Effie. De middenmoters zijn ING, Old Amsterdam en Hak. Tot slot scoorden KPN, Trouw en Eneco onder de norm. 

In aanloop naar de uitreiking van de Effie-awards, lanceert Stredge deze week Opinio. Deze onafhankelijke online-tool voorspelt de effectieve kracht van campagnes. Met Opinio kunnen marketeers, strategen en creatieven voortaan hun voordeel doen om hun werk scherper en succesvoller te maken. Juist als campagnes nog in het conceptuele stadium zijn is het zinvol ze te checken op de ‘big basics’ van branding.

350 Effie-cases onderzocht

Jurjen Born, creative partner van Stredge: 'Samen met merkstrateeg Frank Haveman hebben we de afgelopen tijd gewerkt aan een gratis online tool voor adverteerders en bureaus om de effectiviteit van hun werk te kunnen voorspellen. Hiervoor zijn ruim 350 Effie-cases geanalyseerd en een aantal wetmatigheden vastgelegd die worden onderbouwd met onafhankelijk onderzoek. In 17 vragen kunnen marketeers en creatieven hun eigen werk of concepten langs de benchmark van Opinio leggen en hun kans op succes inschatten. 

Behalve de ruim 350 Effies zijn ook evenzoveel campagnes getest die het niet haalden. Met behulp van deze data worden de antwoorden op 17 vragen getoetst en wordt er een effectiviteits-score en een advies op maat gegeven. Elk van de vragen is gevalideerd met onafhankelijk onderzoek.

Stredge is een specialistisch brand agency volledig gericht op de introductiefase van merken en producten, met een heldere kerndiscipline: geïntegreerde introductieplatforms. Het bureau onderscheidt zich verder met een kennispropositie (fact-based creativity) op basis van Evolutionary Branding en een scherpe focus op resultaat. Eerder deed Stredge onder meer onderzoek naar merkbeleving onder een blinde populatie. 

Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken