Terre des Hommes op campagne met Kamp Seedorf

Terre des Hommes op campagne met Kamp Seedorf
  • Bureaus
  • 10 nov 2015 @ 13:26
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • CampagnesMaatschappijMVOCreatie

In de goudmijnen van Tanzania worden dagelijks duizenden kinderen blootgesteld aan levensgevaarlijk werk. Terre des Hommes voert de komende weken haar najaarscampagne voor deze kinderen, zodat ze veiliger zijn en weer naar school kunnen. Terre des Hommes trekt voor deze campagne op met het befaamde streetart-collectief Kamp Seedorf.

De najaarscampagne van Terre des Hommes richt zich op de ergste vormen van kinderarbeid in de Tanzaniaanse regio Kahama. Daar liggen enkele honderden kleinschalige mijnen waar veel kinderarbeid voorkomt. Directeur Albert Jaap van Santbrink van Terre des Hommes: 'Wij halen ze uit de mijnen en zorgen ervoor dat ze een opleiding kunnen volgen. Daarnaast maken we ons sterk voor scherper toezicht op de mijnen, om kinderarbeid uit te bannen. En we geven voorlichting aan lokale gemeenschappen, zodat men zich beter bewust wordt van de gevaren en in de toekomst geen nieuwe kinderen aan het werk worden gezet. Wij roepen de Nederlandse bevolking op mee te helpen, ons te helpen in de regio en kinderuitbuiting een halt toe te roepen.'

De campagne van Terre des Hommes vindt plaats in het kader van de Internationale Dag van de Rechten van het Kind, op 20 november.

Armoede oorzaak kinderarbeid

Kinderarbeid is voor veel gezinnen in Tanzania de enige manier om aan armoede te ontsnappen. De kinderen maken lange dagen en lopen tijdens het werk enorme risico's. Zo is het vervoer van gouderts loodzwaar en kunnen ze verwondingen oplopen bij het stukhakken van het erts. Ook het winnen van het goud uit het erts is gevaarlijk omdat de kinderen dan in aanraking komen met giftige kwikdampen. De mijnwerkers leven in geïmproviseerde dorpen, waar vaak sprake is van alcohol- en drugsgebruik en meisjes het lopen risico in de prostitutie te belanden.

Voor de economie van Tanzania is de goudhandel van groot belang, zeker nu de vraag verder toeneemt in landen als China. Met de goudhandel was in 2011 een bedrag gemoeid van 2,1 miljard dollar. Voor zover bekend wordt er geen goud direct naar Nederland geëxporteerd, maar de kans is groot dat er hier Tanzaniaans goud in omloop is. Vermoedelijk komt dat onze kant op via tussenhandel in het buitenland.

#goudkoorts

De najaarscampagne krijgt een bijzonder tintje nu Terre des Hommes aansluiting zoekt bij de gouden week van Kamp Seedorf. Leden van de streetartgroep hingen de afgelopen dagen in de grote steden diverse afbeeldingen op, met daarin goud als centrale thema. ´We hebben besloten de hashtag goudkoorts van Kamp Seedorf te omarmen en koppelen er een prijsvraag aan vast’, aldus Albert Jaap van Santbrink. Deelnemers worden aangemoedigd een bijzondere foto te maken met een van de afbeeldingen en die te delen op social media en daar Terre des Hommes in te taggen.  

Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken