VEA en ADCN lanceren Review Roulette

VEA en ADCN lanceren Review Roulette
  • Bureaus
  • 10 dec 2015 @ 10:52
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • CreatieKennissessieNieuwkomersMakersReclame

VEA en ACDN hebben samen Review Roulette gelanceerd, een online platform waar jonge creatieve talenten hun ideeën kunnen laten reviewen door topcreatieven van toonaangevende bureaus. De online reviews geven talenten de kans te leren van ‘the best in the business’ die het doorgaans te druk hebben om voor de klas te staan.

De reviews zijn 1-op-1 en niet openbaar, wat het makkelijker maakt om scherpe feedback te geven en ontvangen. Anders dan het beoordelen van portfoliowerk, is Review Roulette bedoeld om ideeën aan te scherpen en talenten te ontwikkelen.

Het concept is geïnitieerd en ontwikkeld door Kamiel van Zutphen en Kris Spapé, reclame-creatieven die parttime verbonden zijn aan de Junior Academie. De webbouwers van Ruby Libre tekenden voor de uitvoering. Ze merkten dat studenten grote behoefte hebben aan meer feedback van senior creatieven. 'Buiten mappenavonden om, waar ook nog behoorlijk wat tijdsdruk op zit, is er praktisch geen contact tussen talenten en toppers en dat vinden we zonde. Review Roulette moet dit makkelijker maken', aldus Kamiel van Zutphen.

Dankzij de opzet van Review Roulette krijgen talenten support in hun ontwikkeling zonder afhankelijk te zijn van de drukke agenda’s van senior creatieven. Die toppers kunnen nu reviewen op het moment dat het hen uitkomt. 'Daarnaast is het een unieke manier om aanstormend jong talent te scouten, ook niet onbelangrijk voor bureaus', zegt VEA-bestuurslid Robert Volten.

De talenten worden aangedragen door verschillende opleidingen in het land. Hiervoor zijn VEA en ADCN in gesprek met onder meer het Advertising-programma van de Willem de Kooning Academie. De senior creatieven zijn in samenspraak met de ADCN geselecteerd. 'We zijn benieuwd hoe het platform gaat bijdragen aan talentontwikkeling. In 2016 moeten we als industrie nog veel meer aandacht aan jong talent gaan spenderen, zowel in als buiten de klas', vertelt Dinesh Sonak, managing director van ADCN.

De betrokken senior creatieven zijn Alwine de Jong (Being There), Antoine Houtsma (Joe Public), Bart Heijboer (TBWA\Neboko), Corinne Genestay (Freelance), Dagmar Hoogland (Freelance), Daniel Sytsma (Achtung!), Emilio de Haan (INDIE), Frank van Rooijen (GREY Benelux), Joris Kuijpers (DDB & Tribal Amsterdam), Michael Jansen (J. Walter Thompson Amsterdam), Remco Marinus (Lemz), Sicco Beerda (Kingsday), Thijs Bontje (N=5), Tolga Büyükdoganay (Ogilvy & Mather Amsterdam) en Wouter Vanhaeren (Kokoro).

Review Roulette is een initiatief van Kamiel van Zutphen en Kris Spapé. De uitvoering is verzorgd door Ruby Libre.

www.reviewroulette.academy 

V.l.n.r.: Robert Volten, Kamiel van Zutphen, John van Dijk, Dinesh Sonak, Kris Spapé.

Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken