Voedingscentrum kiest Canday voor nieuwe Schijf van Vijf

Voedingscentrum kiest Canday voor nieuwe Schijf van Vijf
  • Bureaus
  • 9 dec 2015 @ 09:28
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • PitchesFoodCampagnesPromotie

Canday is na een bureaucompetitie onder drie creatieve bureaus door het Voedingscentrum geselecteerd voor de landelijke introductie van de nieuwe Schijf van Vijf. Met name de 'verfrissende, integrale en actuele aanpak' van Canday sprak het Voedingscentrum aan. De Schijf van Vijf moet op de schop vanwege veranderde eetculturen en wetenschappelijke inzichten.

Net als de vertrouwde Schijf van Vijf helpt ook de nieuwe 'Schijf' Nederlanders gezond, gevarieerd en duurzaam te eten. 'Maar onder invloed van de verschillende eet-, smaak- en subculturen in Nederland én dankzij nieuwe wetenschappelijke inzichten en voedingstrends is de Schijf van Vijf de afgelopen jaren geëvolueerd en daarmee nog relevanter en toepasbaarder geworden voor een breed publiek', aldus Canday. Met het crossmediale communicatieconcept dat Canday heeft ontwikkeld gaat het Voedingscentrum deze nieuwe Schijf van Vijf nu opnieuw onder de aandacht brengen.

Generaties Nederlanders zijn opgegroeid met de Schijf van Vijf, die al decennialang deel uitmaakt van het cultureel-maatschappelijk erfgoed. Ook in klaslokalen, sociale media en aan de keukentafel is de Schijf van Vijf regelmatig onderwerp van gesprek. De naamsbekendheid van de Schijf van Vijf is met 92% zeer hoog te noemen is. Op 4 november is door de Gezondheidsraad het rapport Richtlijnen Goede Voeding 2015 overhandigd aan minister Schippers. De Schijf van Vijf is op basis van deze richtlijnen geüpdatet. Het crossmediale communicatieconcept dat Canday ontwikkeld heeft zal deze update breed onder de aandacht gaan brengen.

Actueel, relevant, toepasbaar

Kitty van Wijk (senior communicatieadviseur van het Voedingscentrum): 'Onder invloed van de verschillende eet-, smaak- en subculturen die Nederland rijk is én dankzij nieuwe wetenschappelijke inzichten is de Schijf van Vijf de afgelopen jaren geëvolueerd. Dat maakt de nieuwe Schijf van Vijf zoals we die in het voorjaar van 2016 gaan introduceren nog relevanter en toepasbaarder voor een breed publiek,' aldus Van Wijk. 'We willen dat iedere Nederlander er zelf mee aan de slag gaat; om zo zijn/haar eetpatroon gezond(er) te maken volgens eigen (smaak)voorkeuren'.

Het Voedingscentrum koos na een pitch onder gerenommeerde bureaus uiteindelijk voor Canday, vanwege de verfrissende, integrale en actuele creatieve strategie. Van Wijk: 'Canday heeft ons verrast met een aanpak waarbij zelfkritisch vermogen, dialoog, interactie en co-creatie een belangrijke plaats innemen.'

'Schijf van Vijf is geen opgeheven vinger'

Carlijn Danser, creatief strateeg bij Canday: 'De Schijf van Vijf is geen 'met het vingertje' opgelegde levensstijl, maar een 'tool' of leidraad waarmee iedere Nederlander elke dag een eigen invulling kan geven aan gezond en gevarieerd eten.' Barry de Waal (Concept & Copy) vult aan: 'Daarbij staat dus niet zozeer de Schijf van Vijf zelf centraal, maar wat je daar als individu zelf aan hebt en mee kunt.' Martijn Rijken (Concept Director Art & Partner): 'We hebben gekozen voor outside-in storytelling, waarbij we inhoud en voorlichting gaan verpakken in een voor de consument herkenbare, laagdrempelige en aansprekende omgeving.' 

Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken