'Super Bowl dit jaar maatschappelijker verantwoord dan ooit'

'Super Bowl dit jaar maatschappelijker verantwoord dan ooit'
  • Bureaus
  • 5 feb 2016 @ 18:39
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • TelevisieSportmarketingCampagnesMVOReclame

Elk jaar weer zijn de miljoenen dollars aan reclame-uitgaven rond de Super Bowl voer voor debat. Ook de 50e editie van de American Football-finale is er veel aandacht voor de meest creatieve tv-commercials. Opvallen alleen is echter niet genoeg om de lastige doelgroep van millennials te bereiken, aldus onderzoek van Repucom. Deze doelgroep verwacht meer maatschappelijke inzet van sponsors en sportevenementen, en krijgt dit jaar bij de Super Bowl ook zijn zin.

Het comité dat de Super Bowl 50 dit jaar organiseert heeft het evenement omgedoopt tot ‘the most giving Super Bowl ever’. Een kwart van al het opgehaalde geld uit partnerships met bedrijven wordt gedoneerd aan goede doelen uit de San Francisco Bay Area.

Michael Lynch, Head of Consulting van Repucom Noord-Amerika: ‘Sociale en ethische kwesties zijn belangrijke pijlers in het consumentengedrag van Millennials. Ons onderzoek laat zien dat de meerderheid van de Millennials een bedrijf hoger aanslaat wanneer deze een maatschappelijk doel ondersteunt. Het gevolg is dat ze ook eerder producten zullen afnemen van een dergelijk bedrijf.’

Duurzame Super Bowl

Millennials in de Verenigde Staten, maar eigenlijk ook wereldwijd, hebben meer interesse in sociale thema’s dan de gemiddelde bevolking, bijna 70% is geïnteresseerd in milieubescherming, zo laat Repucom's fan-onderzoek FanDNA zien.

Het organiserend comité van de Super Bowl introduceerde een plan om de impact op klimaatverandering te minimaliseren en een verantwoordelijk gebruik van materialen uit te dragen. Het stadion waar de finale dit weekend gehouden wordt, het Levi’s Stadium, staat bekend om zijn duurzame maatregelen. In het stadion wordt gebruik gemaakt van zonnepanelen, gerecycled water wordt verzameld ten behoeve van het veld en het dak van de westkant van het stadion is bekleed met gras om de isolatie te verbeteren.

Kijken via 'third screen'

De combinatie van wereldwijde tv-uitzendingen en een gratis online stream op CBSSports.com zorgt ervoor dat meer mensen dan ooit de Super Bowl kunnen bekijken. Facebook lanceerde het Facebook Sports Stadium. Hier kunnen fans de finale gezamenlijk en realtime te volgen, ongeacht de plek waar ze zich bevinden. Het sluit perfect aan op de wens van de Millennials.

Lynch: 'De timing voor Facebook Sports Stadium is precies goed, omdat de meerderheid van de Millennials nu al online actief is tijdens het kijken van sportwedstrijden. Millennials zijn een meester in multitasken, een groot sportevenement als de Super Bowl geeft ze de mogelijkheid om actief te zijn op een second of zelfs third screen, zonder dat dit ten koste gaat van de actie.'

De vijftigste Super Bowl vindt plaats in de nacht van zondag op maandag en gaat tussen de Carolina Panthers en de Denver Broncos. In Nederland is de finale te zien op Fox Sports.

Bekijk hier de belangrijkste Super Bowl-commercials van dit jaar. 

Donderdagavond besprak RTL Late Night de impact van de Super Bowl, met onder meer sportmarketeer Bob van Oosterhout (Triple Double) aan tafel. Hieronder de discussie. 



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken