Deze #1april-grappen zag je niet aankomen in 2016
- Bureaus
- 1 apr 2016 @ 19:59
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - CreatieActivatieContentVirale marketing
- 1 apr 2016 @ 19:59
- Jeroen Mirck
Bedrijven haken elk jaar weer massaal in op 1 april. Soms briljant, soms slaapverwekkend obligaat, maar het is en blijft een dag voor creatieve PR en contentmarketing. Het einde van Ola's Raket-ijsje was al ver voor de grapdag het gesprek van de dag, maar ook bedrijven als Coolblue en MediaMarkt houden de gemoederen bezig. MarketingTribune zet de door marketeers bedachte 1-aprilgrappen van 2016 op een rij.
Samenstelling: Jeroen Mirck, platformmanager Bureaus van MarketingTribune
Eerlijk is eerlijk: vorig jaar waren we het een beetje beu. Te veel flauwe grappen, te vaak voorspelbaarheid. Komaan, dames en heren reclamemakers en marketeers! Dit kon zo ontzettend veel beter! Dit jaar gaf Unilever het goede voorbeeld met de goed getimede Ola-grap. Heel Nederland sprak over het wegbezuinigen van de Raket. Menigeen doorzag de grap, maar het nieuwsbericht was zo goed verwoord dat velen toch weer gingen twijfelen of er gewoon blind instonken. Goed werk.
En verder? Best wel goed is het nieuwe project van Coolblue, dat de discussie over afhaalpunten aanwakkerde door een nieuwe vondst: 'MiniMagazijnen' bij de klant thuis. Zou het? Natuurlijk niet. Toch geloofden velen erin. Het klonk immers best wel echt. Al kon uw verslaggever zich toch echt niet voorstellen dat hij zijn pakje binnen een half uur kon ophalen bij die charmante buurvrouw.
Sommige grappen zijn daarentegen simpelweg geen 1-aprilgrappen omdat iedereen direct doorziet dat het grappen zijn. Leuk dus dat MediaMarkt een RFID-chip in de arm van je kind willen rammen, maar je moet wel een oprechte kinderhater zijn om dat te geloven. Toch is de copy komisch ('Ken je dat? Zit je net lekker op een terrasje, rent je kind weg!') en veel gedeeld op Facebook. Missie geslaagd, maar een 1-aprilgrap? Neuh.
Opleidingsinstituut NTI schaamde zich er al helemaal niet voor om de grap bij voorbaat te verklappen en bood doodleuk een gratis cursus 1-aprilgrappen aan. 'Kijk jij al uit naar 1 april? Of blijf je die dag liever veilig in bed? Speciaal voor jou stelden wij de gratis cursus 1-aprilgrappen samen. Een cursus die jou inspireert én voorbereidt op ‘De dag van de dommerik’. We blikken terug op de mysterieuze oorsprong van 1 april, behandelen dé top tien 1-aprilgrappen en geven tips die jou 1 april helpen te overleven. Inspiratie nodig voor jouw eigen 1 april grap? In vier filmpjes komen bekende grappen aan bod. Happy April Fool’s Day!'
Ook Bosch haakte in op 1 april: de aankondiging van een 'stofzuigerkostuum' (zeg maar een 'onesi' voor je huishoudelijke zuighulp) leidde tot veel aanvragen en reuring op social media. De stunt samen met hobbywinkel Hoooked bereikte volgens PR-bureau Coopr ruim een half miljoen mensen, waarvan menigeen er ook echt intrapte.
En dan nog eentje in de categorie 'Daar trapt niemand in, maar toch even wat aandacht': Leo de Leeuw (135) is vandaag benoemd tot Chief Marketing Officer bij 'bank van de toekomst' Bunq. Na een lange zoektocht is de fintech-startup voor deze functie bij de Oranje Leeuw uitgekomen, aldus CEO en oprichter Ali Niknam, die zelf verantwoordelijk is voor de marketing van zijn bank. Tenzij die pop het écht van hem overneemt. Aaibare foto, maar niet bepaald een intuinbare 1-aprilgrap. Zoals zovelen trouwens: zouden veel bedrijven het niet aandurven om de consument écht te misleiden?
En wat passeerde er verder de revue? Hieronder een paar spitsvondige voorbeelden. Zie ook de overzichten van AD (dat bij het vandaag te openen pandaverblijf in Dierenpark Amersfoort toch even leek te twijfelen) en Volkskrant.
Wat dacht je van een #NightAt in een slaapkamer omringd door haaien?
— Airbnb Nederland (@airbnb_nl) March 29, 2016
Slaap lekker! https://t.co/sAviGlvLaf pic.twitter.com/yXFpw0r88H
Eindelijk kunnen we het aankondigen: de zelfrijdende fiets! https://t.co/mcCdpp4sHW #selfdrivingbike pic.twitter.com/ZhpFQQZvoj
— Google Nederland (@GoogleNL) April 1, 2016
Zeer gelimiteerd en exclusief verkrijgbaar: Tony’s space reep! Melkchocolade met verkruimelde bio-wiet van eigen bodem....
Posted by Tony's Chocolonely on Friday, April 1, 2016
Nieuw bij HEMA: tompouce deodorant spray. Zo ruik je altijd naar je favoriete gebakje. Proberen? Tag je liefste vriend of vriendin in dit bericht en maak samen kans op een lekker zoet cadeautje.
Posted by HEMA on Thursday, March 31, 2016
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- humor
- #1april
- 1 april
- social media
- grap
- MiniMagazijn
- inhaker
- Coolblue
- Raket
- content marketing
- PR
- Ola
- viral
- MediaMarkt
- RFID
- Unilever
- 2016
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Vriendschap centraal in Koningsdagcommercial Staatsloterij 2024
- Kinesso lanceert Performance Solutions
- branded content Weg met lelijk Laat je raken door Onwijs...
Laatste Nieuws
- Sunny Cars creërt Sunny Car-figuren 19-04-2024
- De marketingtransfers van week 16,... 19-04-2024
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden... 18-04-2024
- OrangeValley, MvH Media, AdResults... 18-04-2024
- [branded content] Crisp wil groter... 18-04-2024
- Flexa Creations zet droomhuis in in... 18-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing