ADCN Awards: 10x goud, Grand Prix voor Free A Girl

ADCN Awards: 10x goud, Grand Prix voor Free A Girl
  • Bureaus
  • 12 apr 2016 @ 22:48
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • ReclameCampagnesCreatieAward

Het jubilerende ADCN heeft dinsdagavond 10 gouden, 16 zilveren en 41 bronzen Lampen uitgereikt. De Grand Prix ging naar de gezamenlijke goededoelencampagne 'Free A Girl' van TBWA\Neboko.

De Lampen voor creativiteit en ‘craft’ in advertising en design in Nederland zijn weer uitgereikt in Paradiso, tijdens alweer de 50e editie van deze prijs. ADCN kende dit jaar naast de gebruikelijke jury's Advertising en Design nog drie extra jury’s: een voor Digital Design en twee voor Craft. Met nieuwe categorieën en speciale jury’s wil ADCN de wereld van design en craft (vakmanschap, red.) beter betrekken bij de Lamp en andere activiteiten.

De hamvraag was natuurlijk: wie wonnen de hoofdprijzen? Het totale aantal van 200 nominaties leverde uiteindelijk tien gouden, zestien zilveren en 41 bronzen peertjes. Uit die winnaars werd traditiegetrouw ook weer een Grand Prix gekozen.

Naast de campagneprijzen was er ook een ADCN Talent Award. Het thema was dit jaar 'Refugee Challenge'. De jury kende uiteindelijk zilver toe aan Marie-Louise Diekema en Tim Olland (voor hun case 'Reframe Refugees') en brons voor Luuk van de Put en Jurre van de Ven ('Welcome Refugees Wifi'). 

ADCN-directeur Dinesh Sonak vindt het aantal bekroningen in goede verhouding met het gestegen categoriën en maar liefst 850 inzendingen. ‘De jury is dus niets extra royaal geweest.’ Als meest bekroonde creatieve opdrachtgevers springen KPN, Heineken, Pon’s Automobielhandel, Persgroep en Tele2 in het oog. Afzwaaiend voorzitter Lode Schaeffer spreekt van een ‘zeer geslaagde avond’ die hij in stijl, met een serie Lampen afsloot. (JM/PvWK)

GRAND PRIX

Free A Girl - TBWA\Neboko 

10x GOUDEN LAMP

ADVERTISING

Film                                                  

Goud  voor Elan Languages  - ‘Taste the translation’ -  bureau: J. Walter Thompson Amsterdam  (creatief team: Bas Korsten | Kyoko Takeshita | Maarten Vrouwes | Friso Ludenhoff)

Goud voor Tele2 - ‘Omdat het kan’ – bureau: Indie  Amsterdam (creatie: Rogier de Bruin | Emilio de Haan | Lode Schaeffer)

Promo/Activation & Direct                                            

Goud voor PostNL -   ‘Valentijnskus’ – bureau: Joe Public Take-Away Advertising (creatie: Maarten van Kempen | Matthijs Groos | Rikkert Boog)

Digital & Social Campaigns                                          

Goud voor KPN - ‘Pridestream’ – bureau: N=5 (creatie: Ed van Bennekom | Jasper Diks | Zwier Veldhoen)

Goud voor Elan Languages - ‘Taste the translation’ – bureau: J. Walter Thompson  Amsterdam (creatie: Bas Korsten | Maarten Vrouwes | Friso Ludenhoff)

Media                                              

Goud voor Free a Girl - ‘How charities became donors’ – bureau: TBWA\Neboko (creatie: Billy Witbraad | Vanessa Burgmans)

Branded Content & Entertainment                                         

Goud voor Pon’s Automobielhandel -‘Volkswagen Stroller’ -  bureau: Achtung! (creatie: Achtung!)

CRAFT

Film Direction                                           

Goud voor Brand Bier, Heineken Nederland - ‘De herinneringen van een meesterbrouwer’ – bureaus: Cake Film & Photography en Indie Amsterdam  (regie: Paul Geusebroek)

Cinematography                                      

Goud voor Brand Bier, Heineken Nederland - ‘De herinneringen van een meesterbrouwer’ – bureau: Indie Amsterdam            (cinematograaf: Menno Mans)

Copywriting                                   

Goud voor De Persgroep - De Volkskrant - ‘Lees je koppen of lees je de krant?’ – bureau: DDB & Tribal Amsterdam (creatief team: Dylan de Backer | Joris Kuijpers | Pol Hoenderboom | Bart Mol)  

Bekijk alle zilveren en bronzen winnaars op ADCN.nl



Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken