Inhaken op Koningsdag: 'Kou van Oranje'

Inhaken op Koningsdag: 'Kou van Oranje'
  • Bureaus
  • 27 apr 2016 @ 14:22
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • Social mediaEvenementCampagnesActivatie

Koningsdag is geen Koningsdag zonder inhakers. De slechte weersvoorspellingen zijn een dankbaar thema op social media, zeker voor op hitte hopende biermerken als Heineken ('Kou van Oranje') en Amstel ('Natúúrlijk wordt het koud en nat!'). Hoe werd er verder koninklijk ingehaakt? MarketingTribune struinde rond op de vrijmarkt van de inhakers.

De Heineken-inhaker is voor voer discussie op Facebook. 'Iets te koud opgediend. Woordspeling slaat dood door oranjeverkilling', aldus marketingjournalist Erwin Wijman. Velen delen zijn scepsis, al wijst een enkeling wel op de vele likes die zelfs een flauwe woordspeling binnenhengelt. Opvallend trouwens dat zustermerk Amstel een vergelijkbare insteek kiest. Zelfde bureau wellicht?  

En waar de getapte gasten uit Amsterdam bijdehand doen, kan de concurrentie uit het oosten van het land (waar wérkelijk sneeuw valt) natuurlijk niet achterblijven: aan het begin van de Koningsnacht haakte Grolsch stijlvol in met: 'Op de vorst.'

En Jägermeister? Die hoeft 'ijs- en ijskoud' niet eens uit te spreken. 

Het zijn trouwens niet alleen de drankmerken die inhaken op het koude weer. Ook voor Unox lag een no-brainer in het verschiet, maar de uitwerking is zonder meer grappig. 

Chocomel reageerde trouwens direct op de 'Kou van Oranje' van Heineken (die het zwaarst lijkt 'ingekocht'): 'Hee Heineken, we zetten onze goudgele rakkers alvast klaar.'

En dan zijn er natuurlijk de berichtsuggesties op Facebook. Het sociale netwerk raadt ons aan 'te vieren dat je Nederlander bent'. Really, struinen we dáárom vrijmarkten af? Menigeen vraagt zich in reactie af of we momenteel wel trots kúnnen zijn op ons Nederlanderschap. Nog los van de medelanders met twee paspoorten die zich steeds minder Nederlander voelen door discriminatie of de inmenging van een 'bevriend staatshoofd'. Onhandige woordkeus dus van Facebook.  

Gebruik van de portretten van de koninklijke familie is not done, maar dat weerhield OUTtv er niet van om het hoofd van Willem-Alexander op een bodybuilder te photoshoppen. Oordeel zelf of dit een geslaagde inhaker is. 

'Mora houdt van feestjes én oranje', dus brouwde reclamebureau Alfred een inhaker waarbij de ovensnacks van Mora centraal staan in een lied. Het kwam al volop langs via de radio, maar ook digitale billboards pakken er fors mee uit. 'Door middel van animatie van de tekst resoneert het liedje zelfs zonder geluid', aldus een trotse Alfred. Deze zogenaamde ‘giant flows’ zijn te zien op verschillende NS-stations en in de grote steden. Op Facebook komen beeld en geluid samen. 'Oranje oven!'

Verder haken ook tv-commercials en webvideo's in op Koningsdag. Zo maakten Staatsloterij en UM een korte film over het Koningsdagspel van dit jaar: tonnetje steken. Daar ging een online verkiezing aan vooraf. Vorstelijke activatie. 



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken