Hivos scoort met Budget Maid pop-up store
- Bureaus
- 24 mei 2016 @ 14:49
- Link
-
Redactie Bureaus
Redactie
MarketingTribune - StorytellingMaatschappijCampagnesActivatie
- 24 mei 2016 @ 14:49
- Redactie Bureaus
Ontwikkelingsorganisatie Hivos komt op voor onderdrukte Indonesische vrouwen die werken als huishoudster in de Golfregio. Dit is voor veel Nederlanders nogal een ver-van-je-bed-show. Daarom ontwikkelden bureaus Glasnost en Tape een campagne met als centraal middelpunt een Budget Maid pop-up store in hartje Amsterdam. In de pop-up store werden media uitgenodigd en met verborgen camera’s werden reacties van voorbijgangers gefilmd.
Er zijn zo’n 500.000 Indonesische vrouwen werkzaam als hulp in de huishouding in de Golfregio. Het is een gigantisch probleem. 'De uitdaging van deze campagne is dat het op twee plekken op de wereld afspeelt, maar niet in Nederland', zegt Wouter Glaser, oprichter van communicatiebureau Glasnost. Mike Rijkers van reclamebureau Tape vult aan: 'Met de pop-up store in Amsterdam willen we het Nederlandse publiek een "stel je voor"-gevoel geven. De verborgen camera opnames moet online dezelfde reactie oproepen. Bovendien is er voor de actie veel aandacht van de media geweest.'
Campagne 'Help de Hulp'
Ontwikkelingsorganisatie Hivos vraagt met de campagne aandacht voor haar programma ‘Help de Hulp’, waarmee zij het isolement van de naar schatting 500.000 Indonesische dienstmeisjes, werkzaam in de Golfregio, wil doorbreken. De vrouwen, veelal onder valse voorwendselen vanuit Indonesië geworven, worden opgesloten, moeten keihard werken en krijgen vaak te maken met wanbetaling, geweld en seksueel misbruik. Uit recente cijfers blijkt zelfs dat 55% van alle zelfmoordgevallen in Saoedi-Arabië dienstmeisjes betreft.
'De dienstmeisjes hebben geen enkele bescherming zodra ze eenmaal aan het werk zijn', aldus Myriam Vandenbroucke, projectmanager van Hivos. ‘Help de Hulp is 1,5 jaar geleden opgezet. Toen vertrokken dagelijks zo’n 350 Indonesische vrouwen richting de Golflanden. Inmiddels lijkt dat aantal een stuk lager te zijn. Omdat de Indonesische regering het verboden heeft gebeurt het nu meer onder de radar wat het uiteindelijke probleem nog groter maakt.'
Veel media-aandacht
Bij de pop-up store was veel pers aanwezig en stond onder andere in het Parool, Telegraaf, RTL Nieuws, Metro en Panorama. Naast PR en het undercoverfilmpje bestaat de campagne ook uit een radiocommercial en is er social campagne van start gegaan. Het videoverslag sinds donderdag al meer dan 92.500 keer bekeken op Facebook en YouTube. Bekijk hier de making-of.
Credits
Glasnost (concept en PR): Wouter Glaser (strategie & PR) en Amber Haank (account)
Tape (pop-up store en videoproductie): Mike Rijkers (account & strategie), Menno Steenvoorden (creatie) en Tobias Camman (regie)
Hivos (klant): Francis Vollebregt (account) Myriam VandenBroucke (project) Olivia Smulders (PR) Jeroen van Aken (online)
JALT (Social): Benthe Boersma (account) en Sjoerd Reijnen (strategie)
-
Redactie Bureaus
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/bureaus/
- Profiel »
- uitbuiting
- Glasnost
- actie
- mensenrechten
- goedkoop
- Amsterdam
- Budget Maid
- campagne
- Help de Hulp
- activatie
- huishoudster
- pop-up store
- Tape
- Hivos
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Landelijke preventiecampagne moet... 28-03-2024
- [branded content] Somnox wil... 28-03-2024
- Swinkels start campagne voor... 28-03-2024
- Glasnost volgt NewsLab op als pr... 28-03-2024
- Shortlist SAN New Kids on the Block... 27-03-2024
- On kiest voor Gardeners27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing