Mark Stoel verlaat CP2 en start Activation Heroes
- Bureaus
- 19 mei 2016 @ 09:56
- Link
-
Redactie Bureaus
Redactie
MarketingTribune - StrategieNieuwkomersActivatieInterview
- 19 mei 2016 @ 09:56
- Redactie Bureaus
Mark Stoel heeft zijn functie als commercieel manager bij CP2 Fieldmarketing na drie jaar opgezegd en is nu gestart met een eigen bedrijf: Activation Heroes. Hij profileert zich als aannemer, of meewerkend adviseur, in de activatiebranche.
Je hebt de functie als commercieel manager bij CP2 opgezegd, misschien des te opmerkelijker nu recent bekend werd dat CP2 het account Jumbo heeft binnengekregen.
Mark Stoel: 'Dat CP2 de pitch won is alweer ruim zeven maanden geleden. Het was een zeer interessante en leerzame ervaring om dat pitchtraject mee te maken. CP2 mag zeker trots zijn op het binnenhalen van deze geweldige retailer, dat ben ikzelf ook nog steeds. Nu is het ook zo dat de uitvoering van een dergelijke omvangrijke klus een kwestie is van een tijd. Voordat de details tot achter de komma zijn ingevuld in de samenwerking met een retailer van een dergelijke omvang ben je zo alweer een jaar verder. Ik vond het heel leuk om dit traject op te starten, maar het invullen van de verdere samenwerking is nu aan CP2.'
Waarom ben je Activation Heroes gestart?
'Ik ben in de afgelopen 12 jaar intensief bezig geweest met activatie, aan bureauzijde. Met honderden shopper-, brand,- en trade activaties. Van idee tot concept en van productie tot executie. Voor merkfabrikanten en voor retailers. Below the line, online en fysiek, tot en met op de winkelvloer. Ik ben tot de conclusie gekomen dat activatie veel beter kan en opdrachtgevers veel meer kan opleveren. Activatie an sich, maar zeker ook executie daarvan moeten een veel belangrijkere rol krijgen bij mensen en bedrijven. Immers elk goed idee of concept sneuvelt bij een slechte executie.
Aan opdrachtgeverzijde ontbreekt veelal de (specialistische) kennis, tijd en ervaring om de breedte van activatie en de bijbehorende processen en projecten optimaal te managen. Waar dan nog het vaak grote verloop van medewerkers en daarmee verloren kennis en ervaring bij komt.
Uitvoerende bureaus en toeleveranciers zijn veelal specialisten op hun eigen deelgebied met een focus op het vullen van hun capaciteit. De kleuring vanuit de eigen pipeline is op zichzelf logisch, zeker niet verwijtbaar, maar impliceert vaak wel een ander perspectief en doel dan dat van de opdrachtgever. Bureaus zitten als het ware gevangen in hun eigen businessmodel. Voor elke uitdaging waarmee de klant bij een bureau aanklopt, krijgt hij uitsluitend de oplossing aangereikt binnen de grenzen van de bureaudiscipline. Activation Heroes wil in het traject daarvoor gaan zitten. Ik wil niet denken in conventionele bureaumodellen maar (communicatie-)middelenvrij en veel meer meedenken met de klant welke oplossing zijn uitdaging zo kostenefficiënt kan oplossen.'
Waarom is het juist nu een mooi moment om met Activation Heroes te starten?
'Dit is hét moment! De omslag qua budget van merk naar activatie is al even gaande maar neemt steeds grotere vormen aan. Daarbij zie je dat steeds meer opdrachtgevers verdwalen in de zoektocht naar de juiste discipline, partijen in de markt. Zij realiseren zich steeds meer hun gebrek aan expertise op het gebied van activatie en de executie daarvan. Ze merken steeds vaker dat bijvoorbeeld hun reclame- en/of socialmedia bureau het lastig vinden om buiten hun bureaudiscipline te denken. Voor ze het weten zijn ze bijna dagen bezig met het zoeken, briefen en aansturen van diverse bureaus. Tijdrovend, niet efficiënt en bovenal is dan synergie creëren in je campagnes extra lastig. Hierdoor haal je niet het maximale rendement uit je activatiebudget. Activation Heroes objectiveert en lost bovenstaande op, samen halen we het maximale uit je activatiebudget.'
Hoe moeten we de activiteiten van Activation Heroes voor mij zien?
'De term Heroes slaat op het netwerk waar we mee samenwerken. In de afgelopen jaren heb ik met tal van mensen en bedrijven samengewerkt. Vanuit dat netwerk gaan we nu in gezamenlijkheid de uitdaging van de klant verder oppakken. Ik laat me uitsluitend betalen door de opdrachtgever en niet door mijn netwerk, de Heroes dus, geen twee walletjes.
In de rol als aannemer wordt Activation Heroes toegevoegd aan het (activatie)team waar we de verantwoordelijkheid nemen. Wij nemen de opdracht aan en regelen het van A tot Z. Dat betekent ook dat wij indien nodig ook de overeenkomsten sluiten met mensen en bedrijven uit ons netwerk. Mijn betrokkenheid zit dus veel meer bij de uitvoering om het optimale voor de klant eruit te halen. In de traditionele bureauwereld is het toch veel meer het aannemen van klussen. Moet ook wel natuurlijk, het bureau heeft de kantoorhuur en salarissen te betalen, terwijl het tegelijkertijd ook zo is, dat de discipline misschien niet de beste oplossing biedt voor de klant.
In de rol van meewerkend adviseur wordt Activation Heroes toegevoegd aan het (activatie)team als spiegel en klankbord in alle facetten. We helpen dan o.a. bij bureau-oriëntaties, het toetsen, doorvertalen, bedenken, ontwikkelen en controleren in het veld van activatie campagnes. Hier zijn we relevant voor zowel bureaus als merken en retailers.'
-
Redactie Bureaus
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/bureaus/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Landelijke preventiecampagne moet... 28-03-2024
- [branded content] Somnox wil... 28-03-2024
- Swinkels start campagne voor... 28-03-2024
- Glasnost volgt NewsLab op als pr... 28-03-2024
- Shortlist SAN New Kids on the Block... 27-03-2024
- On kiest voor Gardeners27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing