Rijksoverheid en JWT verdiepen campagne tegen discriminatie op arbeidsmarkt
- Bureaus
- 1 jun 2016 @ 11:52
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- PolitiekMaatschappijArbeidsmarktOverheidCampagnes
- 1 jun 2016 @ 11:52
- Redactie MarketingTribune
Minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft dinsdag de aftrap gegeven voor een nieuwe campagne van de Rijksoverheid tegen discriminatie tijdens het wervings- en selectieproces, onderdeel van het actieplan tegen discriminatie op de arbeidsmarkt. Met deze campagne wil de overheid werkgevers en HR-professionals ondersteuning bieden bij werving en selectie door te laten zien hoe je kunt voorkomen dat onbewuste vooroordelen het sollicitatieproces beïnvloeden.
Uit onderzoek blijkt dat iedereen onbewuste vooroordelen heeft. Het helpt ons in het dagelijks leven snel beslissingen te nemen en de wereld te ordenen, maar maakt ook dat we soms informatie en kansen missen. Onbewuste vooroordelen kunnen werkgevers tijdens het sollicitatieproces negatief beïnvloeden. De nieuwe campagne tegen discriminatie op de arbeidsmarkt maakt mensen ervan bewust dat je over je vooroordelen heen kunt stappen.
Bewustwording
Om het bewustzijn omtrent vooroordelen bij werkgevers en HR-medewerkers te versterken heeft de Rijksoverheid een aantal korte video’s laten maken. In deze video’s zijn werkgevers en HR-medewerkers te zien die vertellen over hun eigen vooroordelen ten opzichte van sollicitanten en hoe ze hier succesvol overheen zijn gestapt. Zoals de Surinaamse Sherida, eigenares van een apotheek, die de 59-jarige Marjan heeft aangenomen. Of Roshan, leidinggevende bij een kinderopvang, die moslima Fatima heeft aangenomen.
Om de campagne kracht bij te zetten is de website Discriminatie.nl vernieuwd. Zo vind je er handige tips over hoe je als werkgever kunt voorkomen dat vooroordelen het wervings- en selectieproces beïnvloeden. Verder kun je een speciale online test doen om erachter te komen of je zelf vooroordelen hebt. Dit is een door Harvard University ontwikkelde Impliciete Associatie Test. Deze test wordt toegepast om onbewuste vooroordelen te meten.
De overheid voert al sinds september 2015 campagne tegen discriminatie. Bij die initiële campagne (van Noise) was onder meer rapper Typhoon betrokken, die uitgerekend deze week in het nieuws kwam omdat hij zich in Zwolle gediscrimineerd voelde bij een politie-controle.
Credits
Opdrachtgever: Rijksoverheid
Bureau: J. Walter Thompson Amsterdam
Strategy director: Daan de Raaf
Strategie: Moniek van Westerop
Art: Ruben van Dijk
Copy: Mats Wilke
Business director: Maroeschka Volker
Verantwoordelijk bij klant: Carolina van Langen
Productiebedrijf: &Bromet
Regisseur: Frans Bromet
Producer : Sarah Dierckx, Saskia Boorsma
Editor: Sander van Gaalen
Sound: Studio De Keuken
Digitale productie: NoProtocol
Mediabureau: Carat
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Landelijke preventiecampagne moet... 28-03-2024
- [branded content] Somnox wil... 28-03-2024
- Swinkels start campagne voor... 28-03-2024
- Glasnost volgt NewsLab op als pr... 28-03-2024
- Shortlist SAN New Kids on the Block... 27-03-2024
- On kiest voor Gardeners27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing