Rijksmuseum koopt twee minuten rond NOS Journaal

Rijksmuseum koopt twee minuten rond NOS Journaal
  • Bureaus
  • 30 jun 2016 @ 11:58
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • CampagnesStorytellingCommercialsMediastrategieKunst & Cultuur

Het Rijksmuseum verwelkomt op 2 juli twee nieuw verworven Rembrandts: de huwelijksportretten van Marten en Oopjen. Om Nederland kennis te laten maken met Marten en Oopjen is een commercial van maar liefst 2 minuten gemaakt, die tweemaal wordt uitgezonden: vanavond op NPO 1 en morgen, vrijdag 1 juli om 20.25 uur, als eerste positie in het Ster-blok na het achtuurjournaal.

De twee Rembrandts werden gezamenlijk gekocht door Nederland en Frankrijk. De meer dan twee meter hoge portretten verbleven bijna 400 jaar in privébezit, maar zijn nu eindelijk voor iedereen te zien. De komende drie maanden krijgen de portretten van Marten en Oopjen een ereplaats naast de Nachtwacht. Daarna worden ze gerestaureerd in het restauratie-atelier van het Rijksmuseum.

'Marten en Oopjen zijn de meest gewilde en minst getoonde Rembrandts ter wereld', zegt Marieke de Klein, marketingmanager van het Rijksmuseum. 'Vanaf aanstaande zaterdag zijn ze van én voor ons allemaal. Maar wie zijn Marten en Oopjen eigenlijk? Met dit vrolijke filmpje willen we heel Nederland met ze kennis laten maken. Het is begrijpelijk voor iedereen van jong tot oud.'

Gratis toegang Rijksmuseum op 2 juli

Om Marten en Oopjen te verwelkomen en iedereen in de gelegenheid te stellen de topstukken te bewonderen, opent het Rijksmuseum op zaterdag 2 juli gratis zijn deuren van 9 tot 21 uur. Deze gratis dag wordt mede mogelijk gemaakt door sponsors ING en KPN.

De lange commercial is gemaakt door Skipintro. 'Er is veel te vertellen over deze schilderijen', zegt creatief directeur Hans van Dijk. 'Uiteraard proberen we dat zo kort mogelijk te doen. Het oorspronkelijke plan was om voor platforms als YouTube en Facebook een langer filmpje te maken, waar bijna alles in zou zitten, en dat voor tv terug te snijden tot 30 seconden. Toen we eenmaal bezig waren, merkten we dat we een compleet verhaal konden vertellen in 'maar' twee minuten. Dus besloten we met elkaar om die twee minuten als commercial uit te zenden. Dan maar minder vaak, maar wel leuker en completer.'

De commercial is een animatiefilm waarvoor vrijwel uitsluitend materiaal uit Rijksstudio is gebruikt. We horen de stemmen van Johan Fretz (cabaretier, auteur), Martine Gosselink (hoofd geschiedenis Rijksmuseum), Cécile Narinx (Editor in chief, Harpers Bazaar), en Taco Dibbits (hoofddirecteur Rijksmuseum). Dibbits vertelde het verhaal van Marten en Oopjen afgelopen week ook al in DWDD Summerschool

Credits

Concept: Skipintro en Rijksmuseum

Animatie: Freek Hakvoort (Skipintro)

Geluid: Wim Vonk

Rijksmuseum: Marjolijn Meynen en Marieke de Klein



Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken