Onderzoek DDA: digitale industrie groeit met 10%
- Bureaus
- 7 jul 2016 @ 09:58
- Link
-
Redactie Bureaus
Redactie
MarketingTribune - E-marketingOnderzoekDigitaalStrategieZakelijk
- 7 jul 2016 @ 09:58
- Redactie Bureaus
De digitale industrie is één van de grootste groeisectoren in de Nederlandse economie. Branchevereniging Dutch Digital Agencies (DDA) maakt vandaag de resultaten van haar jaarlijkse kengetallenonderzoek over het jaar 2015 bekend. Een omzetgroei van 10%, wat de toename van de groei van de afgelopen jaren bevestigt.
Voor Adjan Kodde, voorzitter DDA, komen deze resultaten overeen met de ontwikkelingen die hij ziet in de digitale branche. 'De verschuiving naar een digitale transformatie van merken is nu eindelijk echt zover. Als merk wil je een continue dialoog met je klanten hebben. Dit doe je door goede service te bieden en relevant te zijn. Oftewel zowel online als offline dezelfde customer experience geven. Digitale bureaus hebben de ervaring in huis om merken hierbij aan de hand te nemen. Nadenken over nieuwe business mogelijkheden zit in het DNA van onze bureaus.'
Het kengetallenonderzoek wordt jaarlijks door onderzoeksbureau Conclusr uit Breda uitgevoerd. Aan het onderzoek hebben 106 bedrijven deelgenomen. De branchevereniging groeide met 15% in haar ledenaantal. Vorig jaar hebben 77 leden deelgenomen aan het onderzoek.
12% van de omzet wordt in het buitenland gedaan, wat neerkomt op ruim 60 miljoen euro. Dit onderschrijft dat internationalisering, één van de belangrijke pijlers van de vereniging, niet uit de lucht komt vallen. 'Deze ontwikkeling zien wij bij steeds meer leden. Hetzij het openen van een kantoor in het buitenland, hetzij een strategisch partnership met global merken waar in verschillende landen wordt samengewerkt. Deze ontwikkeling omarmen wij met trots en ondersteunen wij ook met verschillende buitenlandse initiatieven zoals handelsmissies, beurzen en podia.'
De werkgelegenheid binnen de bureaus die aangesloten zijn bij DDA is in 2015 nog meer toegenomen dan in 2014, toen al een 11% groei te zien was. Zo steeg het aantal FTE’s in 2015 met ruim 12% ten opzichte van 2014. Kodde: 'De bureaus groeien hard, maar dit betekent ook dat er een steeds grotere vraag ontstaat naar creatief en technisch talent. Initiatieven als de Digital Master van de HvA en ons eigen Talentenprogramma en Summerjobs helpen met de aanwas van nieuw talent, en dit blijft een belangrijk aandachtspunt van DDA.'
De verwachtingen voor 2016 zijn volgens de DDA leden ook positief met een verwachte winstgroei van 20%. Op basis van de historie zijn de omzetvoorspellingen van DDA leden jaar op jaar opvallend accuraat.
-
Redactie Bureaus
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/bureaus/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Vriendschap centraal in Koningsdagcommercial Staatsloterij 2024
- branded content Weg met lelijk Laat je raken door Onwijs...
- Kinesso lanceert Performance Solutions
Laatste Nieuws
- Sunny Cars creërt Sunny Car-figuren 19-04-2024
- De marketingtransfers van week 16,... 19-04-2024
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden... 18-04-2024
- OrangeValley, MvH Media, AdResults... 18-04-2024
- [branded content] Crisp wil groter... 18-04-2024
- Flexa Creations zet droomhuis in in... 18-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing