Beladen campagne VluchtelingenWerk: 'Nederland is vol'
- Bureaus
- 27 sep 2016 @ 11:09
- Link
-
Redactie Bureaus
Redactie
MarketingTribune - OutdoorMaatschappijCampagnes
- 27 sep 2016 @ 11:09
- Redactie Bureaus
‘Nederland is vol... met gastvrije mensen die vluchtelingen een warm hart toedragen!’ Het is de nieuwe prikkelende (zeg maar gerust controversiële) draagvlak-campagne van VluchtelingenWerk Nederland, ontwikkeld door communicatiebureau WWAV. De boodschap is te lezen op trams in Amsterdam en Rotterdam.
Uitgangspunt was om de stille meerderheid in het Nederlandse vluchtelingendebat een stem te geven. Daarom koos WWAV bij de uitvoering van het concept voor een rijdende petitie, waarbij de namen van duizenden sympathisanten vermeld staan op twee trams die rijden in Amsterdam en Rotterdam.
Om gewone Nederlanders in deze campagne een stem te geven, konden zij voor 5 euro hun naam op de tram plaatsen. 'Zij behoren tot de stille, zwijgende meerderheid in Nederland, die vaak overschreeuwd wordt door het luidkeelse linkse of rechtse geluid', zegt Jeroen Talens, creative director bij WWAV. 'Dan blijkt in de uitvoering dat een tram, als rijdende petitie door het centrum van Amsterdam én Rotterdam, een zeer effectief communicatiemiddel is voor een zichtbaar tegengeluid.'
Controversiële campagne
WWAV is vier maanden geleden gestart met de conceptontwikkeling. 'Gelukkig bleef bij de doorvertaling het concept altijd overeind staan. Ook op momenten dat we veel tegengas ondervonden, bijvoorbeeld van de Haagse Tram Maatschappij die de campagne te controversieel vond. Je stelt met de klant doelstellingen voor zichtbaarheid, maar ook voor leadswerving en crowdfunding vast. Dan kun je in de doorvertaling geen concessies doen', stelt account manager Heidi Marchal van WWAV.
Naast de 4.200 sympathisanten die hun naam op de tram lieten zetten, stuurden inmiddels 800 mensen die ‘de tram gemist hebben’ een speciale welkomstkaart naar vluchtelingen.
-
Redactie Bureaus
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/bureaus/
- Profiel »
- tram
- vluchtelingen
- awareness
- campagne
- activatie
- WWAV
- donaties
- Rotterdam
- VluchtelingenWerk
- actie
- outdoor
- Amsterdam
- Nederland is vol
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Landelijke preventiecampagne moet... 28-03-2024
- [branded content] Somnox wil... 28-03-2024
- Swinkels start campagne voor... 28-03-2024
- Glasnost volgt NewsLab op als pr... 28-03-2024
- Shortlist SAN New Kids on the Block... 27-03-2024
- On kiest voor Gardeners27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing