Ambassadors maakt virtuele 'woestijnfilm' voor Nissan
- Bureaus
- 26 okt 2016 @ 16:18
- Link
-
Redactie Bureaus
Redactie
MarketingTribune - VideoDigitaalVirtual RealityCampagnes
- 26 okt 2016 @ 16:18
- Redactie Bureaus
Het Duitse regietalent Nico Kreis en creative production studio Ambassadors hebben in opdracht van CityFilms en TBWA\Raad Dubai de film ‘Take no sides’ gemaakt voor de lancering van de Nissan Patrol 2017. Visueel lijken kosten noch moeite te zijn gespaard – met dank aan de makers. 'We hebben een virtuele stad gebouwd die de verbeelding te boven gaat.'
De spectaculaire film van een minuut is geregisseerd door Nico Kreis die in 2015 door Shots is genomineerd voor New Director of the Year en winnaar is van een Young Lions Award.
In de film ziet de kijker twee rivaliserende partijen, die zich opmaken voor een clash. Niet toevallig rijden beide groepen – de een uit de stad, de ander uit de woestijn – in de stoere Nissan Patrol 2017. In dramatische Mad Max-achtige stijl komt het visuele geweld vervolgens tot een climax. Met als pay-off: ‘Take No Sides. Nissan Patrol 2017 #DESERTvsCITY’.
Apocalyptische uitdagingen
Ambassadors heeft de visual effects ontworpen die het apocalyptische gevoel doen versterken. Producer Paul Sluimers: 'Toen we voor het eerst werden benaderd om een commercial te maken voor Nissan, lagen er een paar ideeën waar we naar konden kijken. Samen met het bureau en Nico Kreis, de regisseur, kwamen we tot het resultaat zoals het nu staat - een epische commercial, visueel krachtig en vol VFX. De strijd tussen woestijn en stad is de leidende draad, waar de Nissan Patrol al het terrein aan kan en geen partij kiest. Dat hebben we in mijn ogen bereikt.'
Elk project heeft zo zijn uitdagingen en zo ook deze. Draaien in de warmste tijd van het jaar in Dubai kan moeilijkheden met zich meebrengen, voor zowel de crew als het materiaal. 'Bijvoorbeeld toen de drones gedeeltelijk uitvielen bij het schieten van stadsgezichten hebben we de knoop doorgehakt om een stad volledig in CG te ontwerpen.'
Een zandstorm teweeg brengen in de woestijn is niet echt een optie, maar eentje ontwerpen in CG is ook geen makkelijke taak. 'Het maken van simulaties op grote schaal zoals bij deze film is erg uitdagend', vertelt Mark van Berkel, CG-creatief. 'Er is bijzonder veel rekenkracht en technisch vernuft nodig om voldoende creatieve vrijheid te waarborgen en een realistisch effect te creëren.Om een gigantische storm zo dramatisch mogelijk te visualiseren is er een combinatie van geduld, intuïtie en productie-ervaring nodig om het totale beeld goed te krijgen in de strakke commerciële tijdschema’s.'
Virtuele reflecties van zandstormen
Niet alleen de stad, maar ook de auto zelf heeft een VFX touch gekregen. 'Het creëren van de juiste reflecties is een kunst op zich en de klant kent de esthetiek van zo’n auto precies. Dat vormde zeker een uitdaging om volledige onderdelen in CG te ontwerpen. Dus we zijn bereid weddenschappen aan te nemen wie kan aangeven wat van de auto’s echt gedraaid is en wat door ons is nagebouwd.'
'Leading Visual Effects Artist' Sil Bulterman was samen met Mark van Berkel de VFX-supervisor en adviseerde over het te verzamelen beeldmateriaal. Bulterman: 'Een groot deel van de film speelt zich af rond zonsondergang, dus heb ik samen met de D.O.P. Jan Mettler heel veel opnames gemaakt rond de shoot aan het begin en eind van de dag. Dat deden we met een speciaal soort ‘anamorfische’ lens, die ook de look van grote speelfilms als Star Trek en andere scifi-films heeft bepaald.'
De hitte is een herhalende uitdaging, zo ook voor Bulterman. 'Bij 55 graden Celsius wordt het zand zo los, dat het moeilijk was om de auto’s goed te choreograferen en te filmen – zeker met een zware Russische film-arm op het dak. Maar het was absoluut alle moeite waard. De samenwerking en het vertrouwen van de regisseur zijn volgens mij goed terug te zien in het eindresultaat.'
-
Redactie Bureaus
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/bureaus/
- Profiel »
- Nissan
- techniek
- Ambassadors
- CG
- campagne
- video
- Nissan Global
- woestijnfilm
- Nico Kreis
- Dubai
- commercial
- virtueel
- SFX
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Ruikt ‘t naar McDonald’s? Dat is hun nieuwe billboard
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Odido Business wil met B2B-campagne grote én kleine...
- ProRail kiest MediaMonks voor arbeidsmarktcommunicatie
Laatste Nieuws
- Nederlandse handelsmissie aan de bar... 17-04-2024
- Bifi terug op TV met campagne... 16-04-2024
- Moco Museum ook in Londen, Fitzroy... 16-04-2024
- Finalisten van de Dutch Creativity... 15-04-2024
- Smyle-billboard door 135 000 stappen... 12-04-2024
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en... 12-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing