Gouden Effies voor Albert Heijn en Hertog Jan

Gouden Effies voor Albert Heijn en Hertog Jan
  • Bureaus
  • 3 nov 2016 @ 10:04
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • EffectCampagnesAwardMarketing

Twee Gouden Effies (voor Hertog Jan en AH), zeven keer zilver, negen keer brons en twee eervolle vermeldingen. Dat is de oogst van de Effie Awards 2016. Deze prijzen van Vea en BVA voor de meest effectieve reclamecampagnes werden dinsdagavond 1 november uitgereikt in Concertgebouw Amsterdam tijdens de zevende editie van het 24Festival.

De Gouden Effie Awards werden toegekend aan ‘Moestuintjes, een groeiend succes’ (van Albert Heijn en bureau TBWA\Neboko) en ‘Uit Liefde voor Bier’ van Hertog Jan (AB InBev) en de bureaus The Valley en Vizeum.

Mary Hoogerbrugge (De Positioneerders), algemeen lid van de hoofdjury: 'Twee gouden Effies, omdat het beide cases zijn met fantastische resultaten en waarbij ook nog eens alles klopt. Albert Heijn en TBWA tonen lef met een spaaractie die educatieve en maatschappelijke betekenis heeft. De Liefde voor bier case van Inbev en The Valley is een fantastisch merkverhaal. Het laat zien hoe - door consequent dichtbij de eigen identiteit te blijven - een nichemerk de mentale marktleider in pils kan worden.'

Zilveren Effies werden uitgereikt aan:

  • ‘Burgerhulpverleners campagne’ (Hartstichting, bureau: Triple Double Sportmarketing i.s.m. We Are Blossom, BijlPR),
  • ‘Meer met minder’ (KPN, N=5),
  • ‘McDonald's Cadeau Kalender’ (McDonald’s Nederland, TBWA\Neboko),
  • ‘Niet omdat het moet, maar omdat het kan’ (Tele2, INDIE Amsterdam),
  • ‘Amstel Radler 0.0%: van verfrissend bier naar bierig fris’, (adverteerder: Heineken Nederland, bureau: Being There i.s.m. Indie Amsterdam, TBWA\Neboko, Starcom),
  • ‘De Valentijnskus van PostNL’ (adverteerder: PostNL, bureau: Joe Public)
  • ‘Hoe HAK van Nederlanders bonen(vr)eters maakt’ (adverteerder: Hak, bureau: Etcetera i.s.m. Creative Venue PR, Initiative Media, Social Embassy).

Bronzen Effies gingen naar:

  • ‘Oudere Fords komen weer thuis’ (Ford Nederland, Ogilvy & Mather Amsterdam),
  • ‘Sterk staaltje van Opel’ (adverteerder: Opel Nederland, bureau: J. Walter Thompson Amsterdam i.s.m. CARAT, Isobar, DTC Media, Triple Double Sportmarketing),
  • ‘NOCKEBY: hoe aandacht Ikea mooier maakte’ (Ikea Nederland, bureau: Lemz),
  • ‘Sterk met Campina’ (FrieslandCampina, bureau: TBWA\Neboko),
  • ‘Hoe SNS het vertrouwen van de gewone Nederlander terugwon’ (SNS, bureaus: FHV BBDO i.s.m. Vizeum, VBAT, Coopr),
  • 'Behandel me als een dame' (adverteerder: Women Inc., bureau: KesselsKramer i.s.m. Jalt, Bratpack Internetdiensten, Motivaction),
  • ‘Prominent 2015-2016: van sta op hulpmiddel naar relaxmoment’ (Prominent, bureau: Selmore Creative Agency),
  • ‘Hypotheek binnen een week’ (Rabobank, Ogilvy & Mather Amsterdam),
  • ‘ING: de bank die vooruit wil’ (adverteerder: ING Nederland, bureau: J. Walter Thompson Amsterdam i.s.m. Mindshare, SuperHeroes Amsterdam, Brand New Telly).     

Twee eervolle vermeldingen gingen naar De Valentijnskus van PostNL’ (bureau: Joe Public) en 'KPN Pridestream’ (bureau: N=5).

De jury onder hoofdvoorzitterschap van Tex Gunning kreeg dit jaar in totaal 45 cases ter beoordeling in de drie inzendt categorieën: gedragscampagnes kort en lang, merkcampagnes en maatschappelijke campagnes. Daaruit kwamen uiteindelijk 18 winnaars en twee eervolle vermeldingen naar voren.

De 32e uitreiking van de Effie Awards door BVA en Vea maakte dit jaar voor de zevende keer deel uit van het 24Festival. Dit dag vullende event vond plaats op dinsdag 1 november in Het Concertgebouw te Amsterdam. De presentatie van de Effie Awards was in handen van Art Rooijakkers en Vicor Mids.



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken