W+K ontwikkelt Halloween-thriller 'Bitmap Banshees'

W+K ontwikkelt Halloween-thriller 'Bitmap Banshees'
  • Bureaus
  • 1 nov 2016 @ 12:53
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • Online gamingVirtual RealityStorytellingCreatie

Speciaal voor Halloween heeft reclamebureau Wieden+Kennedy Amsterdam een bizarre game annex installatie gemaakt die je misschien wel het best kunt omschrijvend als een VR-thriller. 'Bitmap Banshees' speelt zich af in een futuristisch Amsterdam dat wordt overgenomen door obscure bikers. Als gamer moet je die psychedelische monsters verslaan.

Al spelend navigeer je door een 'psychedelic-science-fiction-slash-B-grade-horror-frogger reality', waarbij je probeert de 'banshee bikers' te overleven. Al fietsend door de virtuele stad verzamel je ‘carrotty’s’, oftewel geheime wapens in de vorm van bovennatuurlijke wortels. Die carotty's moet je naar naderende banshees gooien om ze uit te schakelen.

De installatie, die staat opgesteld in W+K's publieke galerie, bestaat onder meer uit een Mad Max-achtige motor, waar je met een speciale VR-headset op gaat zitten. 

'Creepy Halloween-installatie'

'Bitmap Banshees' is bedacht en geregisseerd door Geoffrey Lillemon en Anita Fontaine, creative directors op de ‘Department of New Realities’. Deze nieuwe afdeling van W+K Amsterdam richt zich op gaming, VR en experientele installaties. Met een toegewijd team ontwikkelden ze in slechts twee maanden deze 'creepy' installatie, om op tijd te zijn voor Halloween.

Lillemon en Fontaine: 'We tapped into the year 2097 in Amsterdam, where living life in VR is a daily grind. The Bitmap Banshee's are digital avatars reeking havoc inside this warped future. ‘They’ - the Banshees, forced us to make this game as a teaser of what's to come, as we enter a new hyper- reality filled with avatars capable of crisscrossing dimensions.'

'Creatief nieuwe technologie exploreren'

Bitmap Banshees werd vrijdag gelanceerd op een speciaal evenement in de W+K-galerie. Daar is ook een print-expositie te zien met de game-characters en collectibles. Of zoals de bedenkers het zeggen: 'A natural progression to merge the real and virtual into a cauldron where hyper sensational dimensions dance together, Bitmap Banshees is part of W+K Amsterdam’s mission to define and creatively explore new technologies.'

Mark Bernath, executive creative director van W+K Amsterdam: 'Killing zombies on a rigged up old exercise bike with a weaponised bell somewhere in a dystopian future seems like a good way to start redefining our own future and explore the outer limits of what kind of creative company we can become. Making everything from video games to branded experiential installations using the latest in Virtual and Mixed Reality technology, New Realities reflects our desire to go as far out there as we can.'

De expositie van 'Bitmap Banshees' is tot het einde van het jaar te zien in de galerie van W+K Amsterdam. Het spel kan de komende maanden ook online worden gespeeld. 



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken