Loden Leeuwen voor Jan Smit (Pearle) en Tele2

Loden Leeuwen voor Jan Smit (Pearle) en Tele2
  • Bureaus
  • 13 dec 2016 @ 10:29
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MerkenCommercialsCampagnesAward

De Loden Leeuwen zijn weer uitgereikt. Jan Smit werd door tv-programma Radar gekroond tot meest irrritante BN'er in een tv-commercial. Ook de prijs voor het meest irritante merk ging naar een campagne met artiesten in de hoofdrol: de Tele2-spot met de 'oude' Jeugd van Tegenwoordig. Ook slechte aandacht is aandacht, dus Pearle en Tele2 zullen vast niet rouwig zijn om al deze aandacht.

Jan Smit kreeg 33% van de stemmen en troefde daarmee Ruben Nicolai (28%) en René Froger (21%) ruimschoots af. Smit is te zien in commercials van 'zijn' opticien en zingt zelfs de slogan van de brillenfabriek. De zanger vindt het 'een hele eer' dat hij de Loden Leeuw krijgt. 'Ik kan er niet echt wakker van liggen. Als je meedoet, wil je winnen, toch?'

Ouderen van Tegenwoordig: hoezo verrassend?

De Loden Leeuw voor de meest irritante tv-commercial van het jaar gaat naar Tele2, voor het spotje 'De ouderen van tegenwoordig', waarin de bekende rapformatie met bijna dezelfde naam zich heeft verkleed als een stelletje bejaarden. Want ook ouderen 'trekken graag het internet leeg' met een royale 4G-bundel.

Het Tele 2-spotje kreeg 48% van de stemmen en was daarmee de overduidelijke winnaar. 'Zelden in de historie van de Loden Leeuw won een commercial met zo'n overweldigend percentage', zei Radar-presentator Antoinette Hertsenberg bij de bekendmaking van de winnaars.

Wat Radar hierbij vergeet is dat de Tele2-campagne juist bedoeld is om niet-doelgroepers te irriteren. Tele2 wil een modern, cool merk zijn en is juist uit op polarisatie. Het is dus heel waarschijnlijk dat het merk actief heeft aangestuurd op het winnen van de publieksverkiezing. 

Tele2 verslaat Air Wick en Tuc

In totaal brachten dit jaar 74.000 mensen hun stem uit. Een 'koninklijk' spotje voor toiletverfrissers van Air Wick eindigde als tweede, met 24% van de stemmen. Tuc (Alles-Kan-Land) werd derde met 14%, gevolgd door commercials van Beter Bed (9%) en Leen Bakker (5%).

Radar reikt de Loden Leeuw uit sinds 2002. Vorig jaar ging de prijs naar TUI, voor een commercial waarin een trol verandert in een vrolijke familieman als hij na lang werken eindelijk op vakantie gaat. De irritantste BN'er was toen Adelheid Roosen, die in een spot van Yarden Uitvaartzorg een monoloog hield over de dood. Die laatste commercial is nog altijd op tv te zien. TUI trok zich de kritiek wel aan en maakte een nieuwe edit van de 'trol-commercial'. 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken