Nederland wil SXSW veroveren met New Dutch Wave

Nederland wil SXSW veroveren met New Dutch Wave
  • Bureaus
  • 12 dec 2016 @ 09:48
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • MakersInnovatieEvenementCreatie

Het toonaangevende festival South by South West (SXSW) kleurt volgend jaar nog een beetje meer oranje. In Austin wordt op 12 maart 2017 'New Dutch Wave' gelanceerd, wat onder meer bestaat uit ‘Take Over House’ waar de Nederlandse creatieve Industrie een eigen podium krijgt. Take Over House is een aanvulling op de reguliere deelname van Nederlandse partijen aan SXSW. 'Startup-envoy' Prins Constantijn zal het Take Over House openen. Van 12 tot en met 16 maart is er ruim baan voor Nederlandse interactieve media, film en muziek.

Het nieuwe publiek-private initiatief is het resultaat van intensieve samenwerking tussen het ministerie van Buitenlandse Zaken, de Nederlandse ambassade in Washington, de Nederlandse zakelijke vertegenwoordiging in Houston (NBSO), StartupDelta, Topsector Creatieve Industrie, Buma Cultuur en de gemeentes Amsterdam en Rotterdam. Overheidsdeelname is gericht op een gezamenlijke aanpak om Nederland als geheel te presenteren en een impuls te geven aan het Nederlands bedrijfsleven. Het nieuwe consortium “New Dutch Wave” van Corrino Media Group, Wink en Enterprise Summit heeft een strategie ontwikkeld om Nederlandse creatieve ondernemers en artiesten nog meer in de spotlights te krijgen op SXSW.

Showcase-paviljoen

New Dutch Wave is zowel een fysieke ontmoetingsplek, een showcase-paviljoen, als een online meeting point; een platform voor toonaangevende creatieve bedrijven. Het benadrukt de top-tien-positie van Nederland als creatief land en de kracht van de verschillende “creative cities”. Daarnaast is in Austin een “Take Over House” waar gedurende het festival ruimte is voor Nederlandse muziek, meet-ups, startup pitches, kunstprojecten, lezingen, panels en netwerkbijeenkomsten. 

De Nederlandse ambassade in Washington steunt het programma van harte: van de ruim 740.000 banen die in de VS gecreëerd zijn dankzij Nederlandse initiatieven, zitten de meeste in Texas (86.000).

Innovatie-vouchers

SXSW (10-19 maart 2017) is een jaarlijks festival in Austin, Texas op het snijvlak van interactieve media, film en muziek. Op ruim honderd podia treden meer dan 2000 artiesten op uit meer dan vijftig landen. Sinds 1987 heeft SXSW wereldsterren ontvangen onder wie Bruce Springsteen, Prince, Jay-Z en Pharrell. In de editie van 2016 heeft president Barack Obama op het festival een toespraak gehouden. Het onderstreept het groeiende belang van SXSW als mondiaal fenomeen. 

In de komende maanden zijn er sponsorsessies ten behoeve van de financiering van de activiteiten (onder meer op 14 en 15 december 2016). Naast activiteiten op de SXSW Trade Show en in het Take Over House worden ook innovatievouchers toegekend aan Nederlandse deelnemers die zich presenteren op het SXSW-hoofdprogramma. Klik hier voor registratie.

Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken