Roorda en TheBoardRoom maken kerstfilm Bont voor Dieren

Roorda en TheBoardRoom maken kerstfilm Bont voor Dieren
  • Bureaus
  • 12 dec 2016 @ 11:52
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • ConsumentenMarketingMVOCommercialsCampagnes

In de maand waarin we worden overspoeld met groteske weekmakende kerstfilms, laat Bont voor Dieren ons hart smelten met een commercial die de kijker tot denken aanzet. De verantwoordelijke bureaus Roorda en TheBoardRoom hebben de liefde tussen mens en dier centraal gesteld en gekoppeld aan de oproep om 'martelmode' te stoppen.

Bont voor Dieren wil jonge bontdragers bewust maken van het dierenleed dat gepaard gaat met het kopen van bont. Vorig jaar ontwikkelde Roorda Reclamebureau hiervoor de campagne 'Stop de martelmode' en vanaf deze maandag zal het vervolg van deze campagne te zien zijn.

Nicole van Gemert, directeur Bont voor Dieren: 'Wij zijn heel dankbaar dat de campagne tot stand is gekomen dankzij de hulp van vele vrijwilligers. Niet alleen het team van Roorda werkte belangeloos mee, ook de gehele cast en crew van TheBoardRoom.'

Comeback van bont dankzij dumpprijzen

Bont voor Dieren streeft naar een mondiaal verbod op de productie en verkoop van bont. Daarnaast voert de stichting campagne om de consument bewust te maken over de herkomst van bont en de onethische praktijken in de bontindustrie. Daarnaast voeren ze een actieve lobby in de politiek en de mode-industrie.

Mede dankzij deze lobby was de vraag naar bont de laatste jaren flink gedaald. Door de sterk gegroeide massaproductie in China zijn de prijzen van bontitems recent enorm gedaald. Hierdoor komt er bont op de Europese en Nederlandse markt voor bijzonder lage prijzen, en is echt bont nu zelfs goedkoper dan nepbont. Omdat de aankoopprijs laag is, heeft de Nederlandse consument dikwijls het idee dat een goedkope winterjas geen echt bont zal bevatten.

Bont lijkt hierdoor een stevige ‘comeback’ te maken in het straatbeeld. Ondanks dat er veel merken bontvrij zijn gegaan, zien we nog altijd winkels die items met bont in hun assortiment aanbieden; mutsen met bontpluim, winterjassen met bontkragen, kleedjes van bont en zelfs sleutelhangers van konijnenbont.

'Waar hield de liefde op?'

Joeri Jansen, creative director Roorda Reclamebureau: 'Deze campagne is ontstaan vanuit het insight dat elk mens van nature dierenlievend is. Van baby af willen we dieren knuffelen, aaien, vasthouden en verzorgen. In de film confronteren we de kijker met de vraag 'Waar hield de liefde op?’ Op welk moment werd jouw liefde voor mode groter dan de liefde voor dieren en koos jij ervoor om van een levend wezen, een accessoire te maken? We hebben bewust gekozen voor een positieve insteek om zo mensen echt te raken en het koopgedrag daadwerkelijk te beïnvloeden. We weten dat campagnes die alleen de gruwelijkheden van het dierenleed tonen bij het grote publiek niet tot gedragsverandering aanzetten.'

Jacques Vereecken van TheBoardRoom: 'Joren Molter, afgelopen jaar afgestudeerd aan de filmacademie, is een groot talent met relatief veel ervaring. Dat zie je terug in deze film die niet makkelijk is; filmen met kinderen en dieren, en dan een goed idee overeind houden. Wat mij betreft is dat 100% gelukt.'

De commercial zal ook in andere landen ingezet worden door leden van de Fur Free Alliance.

Credits

Klant: Bont voor Dieren | Creatie: Joeri Jansen, Pieter Schouten en Nick Philipse (Roorda Reclamebureau) | Account: Marleen Delisse (Roorda) | Regie: Joren Molter (TheBoardRoom) | Productie: Jim Bresser, Kerstin Kambier en  Jacques Vereecken (TheBoardRoom) | Camera: Tijn Sikken | Gaffer: Gijs Wilbers | Grip: Auke Verhoeff | Setdresser: Eric Blakenburg | Geluid: Gerben Kokmeijer | Edit: Maarten Ernest | Grading: Robert Thomas | Muziek: Hans Nieuwenhuijsen | Sounddesign: Fabian Ort (Warnier Posta) | Verantwoordelijk bij Bont voor Dieren: Barbara Slee en Nicole van Gemert | Verantwoordelijk bij Fur Free Alliance: Brigit Oele



Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken