Slechtste slogan van 2016: 'Zit je haircut?'

Slechtste slogan van 2016: 'Zit je haircut?'
  • Bureaus
  • 13 dec 2016 @ 10:51
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • AwardMerkenBrandingMarketing

De slechtste slogan van 2016 is ‘Zit je haircut’ van hairsalon Local Heroes uit Utrecht. Deze reclameleus kreeg de afgelopen week de meeste stemmen van de publieksjury. Van 7 tot en met 12 december kon men kiezen uit tien door een jury genomineerde slogans, variërend van 'full of crêpe' tot 'tiet voor een BH'.

Dit jaar bracht een recordaantal van 8.971 stemmers maar liefst 15.326 stemmen uit. Op de tweede plek staat ‘Your shit is my food!’ van het Haagse loodgietersbedrijf L.P. Reith met 2.828 stemmen. Bekijk alle genomineerden hier. Met 21% van de stemmen kwam de slogan van Local Heroes als slechtste uit de bus en ontvangt binnenkort De Blauwe Tegel 2016.

De Verkiezing van de Slechtste Slogan van 2016 vond dit jaar voor de vijfde maal plaats. Vorig jaar ging de Blauwe Tegel naar heibedrijf Steenman uit Oosterblokker met ‘Iedere paal gaat erin’. De jaren daarvoor wonnen aannemer Leon Braak uit Velsen-Noord met zijn slogan ‘Een timmer timmert, een tandarts boort… maar wij zitten lekker in Velsen Noord’ en modezaak Jan de Cock met ‘It’s De Cock that makes the man’. Hema de musical met ‘De worst musical ever’ was winnaar van de eerste verkiezing.

Initiatiefnemers Tefke van Dijk en Christine Liebrecht kijken terug op een geslaagde verkiezing. Van Dijk: 'Er zijn dit jaar ongelofelijk veel stemmen uitgebracht. De pers heeft regelmatig over de verkiezing bericht en op sociale media werd er veel over gesproken. De top-3 was al snel favoriet.'

Vijf jaar lang slechte slogans

De verkiezing is geïnitieerd door het platform Slechteslogans.nl, dat op basis van crowdsourcing slogans verzamelt. In de vijf jaar dat Slechte Slogans bestaat, zijn er al meer dan duizend slogans ingestuurd. Van Dijk en Liebrecht zien een aantal patronen als het om slogans gaat en maken daar nu een boekje over dat in het voorjaar van 2017 verschijnt bij Amsterdam University Press, in samenwerking met Genootschap Onze Taal.

Liebrecht: 'Veel slogans bevatten woordgrappen en bedrijven zijn daar niet altijd origineel in. Zo bestaan er meerdere slogans met een variant op hair, zoals ‘Love is in the Hair’ van Haarsalon RI en ‘Wish you were hair?!’ van Lush. Ook de winnende slogan ‘Zit je haircut’ kwam eerder al voor als naam en url van Hairstyling Ron uit Loenen aan de Vecht.'

Van Dijk: 'Ons initiatief is niet bedoeld als opgeheven vingertje wat goed of fout is. We willen mensen laten inzien hoe gevarieerd je met taal kunt omgaan en hoe dicht een goede en een foute leus bij elkaar liggen. Met de verkiezing willen we bedrijven wel bewustmaken van het effect van hun slogan. Niet elke slogan slaat goed aan bij het publiek. Aan de andere kant zien we ook: tenenkrommend of niet, de slogans trekken ook de aandacht. En dat is vaak het doel van een slogan.'

Eerdere genomineerden en prijswinnaars van de verkiezing konden dan ook rekenen op veel media-aandacht. De Tilburgse modezaak Jan de Cock (van ‘It’s De Cock that makes the man’) kreeg bijvoorbeeld niet alleen veel positieve reacties maar ook extra klandizie. 'Mensen willen dan toch eens kijken bij die winkel in Tilburg.' 

Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken