Eventbureaus Idea goed voor 180 miljoen euro omzet

Eventbureaus Idea goed voor 180 miljoen euro omzet
  • Bureaus
  • 18 jan 2017 @ 10:45
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • EntertainmentStrategieEvenementOnderzoek

Meer zichtbaarheid bij de opdrachtgever, promotie van het vak en vergroting van de keurmerkwerking van het Idea-lidmaatschap. Dat zijn de speerpunten in het jaarplan 2017 van branchevereniging Idea, de vereniging voor evenementenbureaus. De vereniging komt ook met cijfers over branche: de circa vijftig Idea-bureaus waren in 2015 goed voor 180 miljoen euro omzet en 675 nieuwe banen.

Tijdens de Algemene Ledenvergadering op 20 december werd door voorzitter Eva Annokkee en verenigingsdirecteur Maarten Schram het jaarplan 2017 gepresenteerd. Met de speerpunten, de harde cijfers en een mooie ledengroei stapt Idea met zin én vol ambitie het nieuwe jaar in. Annokkee introduceerde bij aanvang van haar tweede jaar als voorzitter, het nieuwe verenigingsmotto: 'Idea onderstreept de kracht van live.'

Idea wil 'cool brand' zijn

Eva Annokkee: 'Idea leden blijven voortdurend veel en mooi werk aanbieden. De sterkste cases en het beste werk komt nog steeds bij onze bureaus vandaan. Daar mogen we trots op zijn. Dit werk resulteert ook in constante groei bij onze leden, wat weer tot gevolg heeft dat er een vruchtbare markt is voor goede mensen. We groeien en creëren kansen en dit blijft niet onopgemerkt. Hét moment om Idea als ‘cool brand’ te laden.'

Maarten Schram: 'Ook in 2017 grijpt Idea elke kans aan de buitenwereld de kracht van live te laten voelen. Onze rol als belangrijkste ambassadeur van de branche nemen we uiterst serieus. We steunen (inter)nationale awards en zorgen ervoor dat we zichtbaar zijn en gehoord worden.'                                                         

Branche met weinig harde data

In een branche waar weinig harde feiten voorhanden zijn, bijvoorbeeld over de omvang van de markt, vormen de cijfers die Idea jaar op jaar verzamelt een welkome aanvulling. Even een aantal van die harde data van de Idea-bureaus op een rijtje:

  • 180 miljoen euro omzet in 2015 (+12,5% tov 2014)
  • 675 medewerkers, ruim 500 fte
  • Gemiddeld 12 medewerkers in vaste dienst
  • Gemiddeld 120 projecten voor 65 opdrachtgevers
  • 90% van de bureaus werkt naast de vaste medewerkers met freelancers

Idea komt binnenkort met meer recente cijfers. ‘Op dit moment wordt er in opdracht van Idea, door Effectmeting een marktonderzoek onder opdrachtgevers gehouden, waarvan de uitkomsten in het eerste kwartaal van dit jaar worden verwacht’, aldus Schram en Annokkee.

In 2016 verwelkomde Idea vier nieuwe leden en groeide daarmee naar een ledenaantal van 56. Ten tijde van dit persbericht zitten er nog vier bureaus in de auditprocedure, waarmee de vereniging op korte termijn verwacht het 60ste lid te verwelkomen.

Idea verenigt de leading agencies in live-communicatie. De vereniging is een community van bevlogen specialisten die elkaar helpen en inspireren en zich sterk maken voor het vak. Idea gelooft dat live-communicatie een onmisbaar onderdeel is van elke volwaardige marketingstrategie.

Maarten Schram, directeur Idea. 

Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken